vrijdag 21 november 2014

Wiki Wars

Het gebeurt niet vaak dat studenten op vrijdagmiddag om 15.30 uur nog ontzettend enthousiast zijn om les te krijgen, maar vanmiddag heb ik zeer gedreven studenten die staan te popelen om aan de slag te gaan. Ze gaan voor de eerste keer in hun leven Wiki Wars spelen!



Het spel
Wiki Wars is een eenvoudig spel waarbij twee deelnemers strijden op Wikipedia.nl. Er gelden de volgende regels:
  • Iedere speler gebruikt een laptop/computer/tablet.
  • Beide spelers starten op dezelfde willekeurige wikipediapagina. (de optie "Willekeurige pagina" zit letterlijk in het menu van Wikipedia...)
  • De scheidsrechter bepaalt de willekeurige eindpagina.
  • Je mag alleen klikken op linken in de artikelen. 
  • Je mag alleen gebruik maken van de Vorige-knop als je op een pagina komt zonder linken. 
  • Je mag zoeken op de pagina (CTRL + F). 
  • Wie als eerst de eindpagina bereikt, wint de ronde!
  • Een wedstrijd bestaat uit best-out-of-three, dus minimaal twee en maximaal drie rondes. 
Om zeker te weten dat alle studenten het spel begrijpen, oefenen we het klassikaal. Ik zet een willekeurige wikipediapagina op het digibord (over ene Hugo...) en alle studenten surfen naar dezelfde wikipediapagina. Als ze allemaal klaar zitten, noem ik de eindpagina: Nelson Mandela.

Meteen wordt er druk geklikt en is het muisstil in het lokaal, totdat één van de studenten na 30 seconden roept: "JA!" Verbazing klinkt er bij de andere studenten: "Hoe heb je dat zo snel gedaan?" Door de Vorige-knop ingedrukt te houden, kan ze laten zien op welke pagina's ze heeft geklikt.
Iedereen begrijpt wat de bedoeling is. Het is tijd om het toernooi te starten...

Het toernooi
In de digibordsoftware van Prowise heb ik een wedstrijdschema klaargezet. Via de tool van de Sinterklaas-surprise-assistent kan ik willekeurig deelnemers aan elkaar koppelen. Zodra de duo's klaar zitten, geef ik hen de willekeurige eindpagina: origami of Brussel of Coca Cola of ... (Ik heb een lijst met 45 mogelijke eindpagina's, dus ik hoef ze niet ter plekke te verzinnen. Ik heb ze vooraf uiteraard even gecontroleerd...)

Terwijl het ene duo snel klaar is, is het andere duo lang bezig met één ronde. In een mum van tijd lopen alle wedstrijden dus door elkaar heen. Maar dat maakt niemand uit zolang het schema op het digibord maar up-to-date blijft. Ik vlieg als scheidsrechter door het lokaal om alles in de gaten te houden. 

De strijd is gestreden
Na een uur zijn bijna alle wedstrijden gespeeld en is het tijd voor de finale. Jako wint met 2-0 van Jorinde; hij was het eerst bij de pagina over doodshoofdaapjes. De hoofdprijs is een chocolade pakket. De strijd is gestreden, het is (bijna) weekend. Terwijl de studenten hun tassen pakken en hun jassen aantrekken, praten ze over gebruikte strategieën, moeilijke eindpagina's en vreemde pagina's die ze zijn tegengekomen. Als ze bijna het lokaal uit zijn, roept één student ineens: "Dit ga ik volgende week met mijn stageklas doen!"

Geen opmerkingen:

Een reactie posten