woensdag 17 december 2014

Excursie Beeld & Geluid

Vandaag was het een bijzondere afsluiting van de minor Mediawijsheid. We gingen op excursie naar Beeld en Geluid in Hilversum. hier kregen we een rondleiding door het archief, een presentatie over mogelijkheden voor het onderwijs én we gingen de Experience in. Kortom, een zeer bijzondere ervaring!



Beeld en Geluid
Het Nederlands instituut voor Beeld en Geluid is een van de grootste audiovisuele archieven van Europa. Het prachtig vormgegeven gebouw op het Media Park in Hilversum bevat ruim 800.000 uur aan radio, televisie, film en muziek en alles is toegankelijk voor uiteenlopende doelgroepen, zoals mediaprofessionals, kunstenaars, het onderwijs en de gewone burger!

Het archief
De collectie van Beeld en Geluid bestaat onder meer uit de volledige radio- en televisiearchieven van de Nederlandse publieke omroepen. Daarnaast zijn er films van veel Nederlandse documentairemakers, bioscoopjournaals en reclame-, radio- en videomateriaal van allerlei organisaties.


In de archieven staan ook allerlei voorwerpencollecties rond de geschiedenis van de Nederlandse media, zoals bijvoorbeeld een gigantische hoeveelheid aan oude radio's, grammofoonspelers, televisietoestellen en andere dingen die de meeste kinderen tegenwoordig niet meer zullen herkennen. Grappig detail: de meeste opties van alle voorwerpen in het archief kunnen tegenwoordig met je smartphone...


Het onderwijs
Beeld en Geluid is ook op educatief vlak zeer actief. Zo bieden ze diverse workshops aan rondom het produceren van eigen media (zoals een televisieprogramma, nieuws, film, radio, etc.). Specifiek voor het basisonderwijs zijn er verschillende workshops uitgewerkt in relatie tot de geschiedenis canon. Het instituut profileert zich op het gebied van media-educatie, waarbij ze zeer nauw aansluiten bij de ontwikkeling van leerlingen op de tien mediawijsheid competenties.
Tot slot bieden ze ook relevant beeldmateriaal aan het onderwijs aan via Teleblik.nl (ideaal voor PO en VO) en Academia.nl (speciaal voor het HBO).

De Experience
Na de lunch ging iedereen de Experience in. Het is erg gemakkelijk om elkaar in deze grote interactieve ruimte kwijt te raken, dus we hadden vooraf eigenlijk de excursie al afgerond. Hierdoor kon iedereen vrij de Experience in en aan de slag met de middelen die ze zelf interessant en relevant vinden.

Eigenlijk is het ontzettend bijzonder hoeveel verschillende interactieve werkvormen de Experience bevat en alles is ook nog eens zelfsturend! Door middel van een slimme ring, kunnen bezoekers zich overal aanmelden en mediaproductjes maken. Deze worden later doorgestuurd per e-mail. Dat is ook nog eens leuk thuiskomen.

Hoogtepunten in de Experience waren voor mij het Klokhuis-doolhof, Media Ukkie Land en de houten pods waarin je terug in de tijd kunt gaan. Het Klokhuis-doolhof stimuleerde mij om kritisch na te denken over de toekomst van media. Media Ukkie Land gaf heel mooie voorbeelden en werkvormen om met jonge kinderen en media aan de slag te gaan. De houten pods lieten mij oude kinderseries in 3D ervaren én Hans Klok gaf één van zijn goocheltrucs prijs. Iets met water in ijs veranderen... Meer mag ik niet verklappen...



Het winkeltje
Voordat je naar huis gaat, is het natuurlijk belangrijk om even langs het winkeltje te gaan. Ik kon het niet laten om een kleine leskist rondom animatievideo's mee te nemen. Daar kan ik volgend blok met de tweedejaars mooi mee aan de slag, maar eerst natuurlijk even thuis mee spelen!



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen