dinsdag 24 maart 2015

MOOC Gamification: geslaagd!



De afgelopen maanden volgde ik de MOOC Gamification van de University of Pennsylvania. In deze MOOC behandelde professor Kevin Werbach de basis van gamification. Over deze MOOC heb ik twaalf blogberichten geschreven, waarin ik de belangrijkste onderwerpen behandel. Naast ongeveer tien uur aan video-colleges bestond de MOOC uit vier toetsen, drie schriftelijke opdrachten en een eindexamen.

Zojuist werd ik ingelicht dat ik geslaagd ben voor de cursus met een eindcijfer van 96,8%. Daar ben ik best tevreden mee! Mijn behaalde certificaat, inclusief een korte samenvatting van de cursus, staat online: https://www.coursera.org/account/accomplishments/records/m47P8z3KBWk5JJkM

Ik vond het een zeer interessante ervaring om überhaupt zo intensief aan een MOOC deel te nemen, maar vooral inhoudelijk vond ik fantastisch om zoveel te leren over gamification en alles wat er mee samenhangt. De vraag nu is vooral hoe het verder gaat. 

Ten eerste ben ik bezig met het ontwikkelen van een spelconcept voor mijn minor over Mediawijsheid. Met behulp van gamification hoop ik de studenten te motiveren in hun studievoortgang. Dit spelconcept is nog heel pril en vergt nog veel denk- en rekenwerk, maar ik heb nog tot september de tijd!

Ten tweede wil ik mij verder verdiepen in gamification. Ik heb onlangs het boek Gamification voor de klas door Sem van Geffen gelezen (hierover verschijnt binnenkort een review), maar er is nog veel meer relevante literatuur op dit gebied. Een kort overzicht:

Boeken
  • The Multiplayer Classroom (Lee Sheldon, 2011)
  • Reality is Broken (Jane McGonigal, 2011)
  • Drive (Daniel H. Pink, 2011)
  • Gamify Your Classroom (Matthew Farber, 2014)
  • The Gameful World (Steffen P. Waltz en Sebastian Deterding, 2015)
  • For the Win (Kevin Werbach en Dan Hunter, 2012)
  • The Gamification Toolkit (Kevin Werbach en Dan Hunter, 2015)
  • The Gamification of Learning and Instruction (Karl M. Kapp, 2012)
  • The Art of Game Design (Jesse Shell, 2010)
  • Man, play, and games. (Caillois Barash, 2001)
  • Homo Ludens (Huizinga, 1938)

Artikelen 

Ten derde verschijnt in het najaar waarschijnlijk de vervolgcursus van de MOOC, namelijk Advanced Gamification. Kortom, hoewel ik me al enigszins bekwaam voel, is er nog heel veel waarvan ik niet weet dat ik het niet weet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten