dinsdag 30 juni 2015

Gastles programmeren (Christoffelschool Nieuwegein)

Vanochtend gaf ik voor het eerst in negen jaar weer les aan een klas kinderen. Op de Christoffelschool in Nieuwegein verzorgde ik een gastles rondom programmeren voor de kinderen in groep 7/8. Hieronder staan mijn presentatie en mijn bevindingen van vandaag.



Sandwich Robot
Ik kreeg van de leerkracht carte blanche in het verzorgen van de gastles. Ze gaf aan dat de kinderen geen ervaring hebben met programmeren, maar dat de tekst bij Begrijpend Lezen onlangs toevallig over Scratch ging.

Met dit in mijn achterhoofd, leek het mij verstandig om te beginnen met een unplugged activiteit. Al geruime tijd wijs ik studenten op de website www.codekinderen.nl waar een aantal mooie unplugged activiteiten staat met concreet uitgewerkt leerkrachtmateriaal. Ik besloot om voor de Sandwich Robot te gaan. Het is inmiddels bijna een klassiek voorbeeld, maar ik had het nog nooit zelf uitgevoerd.

Eerst mochten de leerlingen op papier uitdenken hoe je eigenlijk überhaupt een boterham met hagelslag smeert. Dat varieerde van pakken en smeren tot boterham pakken, boter pakken, hagelslag pakken, brood smeren, opeten, opruimen.

Toen de leerlingen begrepen dat de Sandwich Robot maar een beperkt aantal commando's kent, moesten ze heel gericht nadenken welk programma ze wilden schrijven. Dat konden ze doen door op een werkblad specifieke commando's te omcirkelen in een logische volgorde. Vervolgens konden ze hun programma oplezen terwijl ik, als Sandwich Robot, de commando's precies uitvoerde. Dat bleek nog behoorlijk lastig! Op een gegeven moment stond ik met alle spullen in mijn handen en moest ik ook nog het boterkuipje openen...

De activiteit zorgde voor hilarische momenten (bijvoorbeeld het moment waarop het beboterde mes alle kanten op ging), maar ook voor frustratie (wat een domme robot!). Volgens mij beseften de leerlingen wel aardig dat een robot echt stap voor stap heel precies moet aangestuurd worden. Het proces van kleine stapjes maken, uittesten, debuggen en nieuwe stapjes toevoegen, kwam hierin heel mooi naar voren!





Scratch
Na een uur mochten de leerlingen ook nog met Scratch aan de slag! Ik toonde op het digibord even snel hoe je bij Scratch komt en hoe je blokjes sleept. Daarna konden ze in tweetallen achter een computer om het zelf te gaan ervaren. Ik maakte hierbij gebruik van de eerste les van Stichting CodeUur. Dit werkboekje heb ik zelf in februari doorlopen en hier ik heb uiteindelijk onderstaande instructievideo van gemaakt. 


De leerlingen gingen zeer divers aan de slag. Sommigen volgden nauwgezet het boekje, anderen wilden vooral van alles zelf uitproberen. Iedereen liep op een gegeven moment wel ergens vast, of het ging niet precies zoals ze wilden. Voor mij was dit een mooie uitdaging om niet telkens direct een goede oplossing aan te dragen. Testen, debuggen, testen, debuggen.

Omwille van de tijd moest ik enigszins vroegtijdig afronden. Eén tweetal had het hele boekje doorlopen en een werkende game geprogrammeerd. De meeste andere tweetallen hadden wel een level ontworpen en konden de kat besturen met de pijltjestoetsen, maar waren nog niet helemaal klaar. 

Bij de afronding van de gastles waren sommige leerlingen zo enthousiast dat ze thuis graag verder wilden programmeren in Scratch. Ook wilde een flink aantal zich opgeven voor de Summer School die ik over een paar weken organiseer. Uiteindelijk duurde deze gastles bijna twee uur, maar volgens mij heeft niemand zich enig moment verveeld...




Conclusie
Ik verbaasde me enigszins hoe lastig deze bovenbouwleerlingen de unplugged activiteit vonden. Blijkbaar is het nog best ingewikkeld om het smeren van een boterham met hagelslag op te knippen in logische stappen. Tenminste, als je hiermee een robot moet aansturen!

Voor mij was deze gastles geweldig! Ik vond het erg bijzonder om na zo'n lange tijd weer voor een groep kinderen te staan en ik merkte dat deze les best uitdagend en prikkelend voor hen was. Volgens mij was het echt iets dat aansloot bij hun interesse, belevingswereld en hebben ze er ook cognitief nog wat van op gestoken!

Mochten andere basisscholen (in de omgeving!) interesse hebben in een gastles rondom programmeren, neem dan gerust contact met mij op!

1 opmerking: