vrijdag 9 oktober 2015

Workshop: Makey Makey


Vanmiddag heb ik op de HU Pabo een workshop rondom de Makey Makey georganiseerd. Meer dan twintig enthousiaste deelnemers hebben aan de workshop meegedaan! Onder leiding van Pauline Maas (www.4pip.nl), ging iedereen ontzettend actief aan de slag. Hieronder staat mijn verslag van deze fantastische middag.

Minicollege
Ik begon de middag met een echt minicollege van vijftien minuten. De inhoud hiervan heb ik grotendeels gebaseerd op het bijna verschenen adviesrapport van Kennisnet Computing-onderwijs in de praktijk. Deze publicatie verschijnt zeer binnenkort online, maar als extern adviseur had ik reeds toegang tot een aantal conceptversies.

Hieronder staan de slides van mijn minicollege. Wanneer binnenkort de publicatie openbaar beschikbaar komt, zal ik hier een apart blogartikel over schrijven.




Een eerste kennismaking
Zodra Pauline het stokje overnam, ging het heel vlot. Nadat zij zich had voorgesteld en enkele demonstratievideo's had getoond, moesten de deelnemers actief aan de slag voor een eerste kennismaking met de Makey Makey. Nog even onwennig om alle draadjes vast te pakken, lukte het toch vrij snel om een soort menselijke piano na te bootsen. Zie onderstaande video voor een impressie.


Daarna mochten studenten in twee- of drietallen zelf aan de slag met een Makey Makey. Eerst überhaupt maar eens die Makey Makey uitpakken en aansluiten op een laptop. En daarna zelf proberen zo'n piano te maken. Ze kregen een half uurtje om er op deze manier mee te ontdekken, te klooien.

Na dat half uur was het tijd om te focussen. De groepjes kregen één uur de tijd om een creatief project uit te denken en te bouwen met de Makey Makey en talloos kosteloos materiaal, zoals rietjes, karton, bekertjes water, fruit, frutsels, schoenendozen, piepschuim en aluminiumfolie.


De groepjes gingen allemaal op hun eigen manier aan het werk. Sommigen gingen vooral eerst goed nadenken en overleggen, anderen gingen direct van alles en nog wat uitproberen. Een soort van rapid prototyping. Soms werkte iets, maar vaak ook nog niet. Hoe komt dat? Kan ik dat oplossen? Hoe kan het beter?

Voor mij was het enorme enthousiasme prachtig om te zien. Telkens kwamen er vragen van deelnemers in de trant van 'Mag ik dit ook proberen?' of 'Mogen we dat ook gebruiken?' Het is een beetje als een kind in de snoepwinkel dat twee minuten gratis zijn gang mag gaan.

De projecten
Na een uur legden we al het werk stil en gingen we met alle deelnemers één voor één de projecten langs voor een korte demonstratie. Zo was er een game die met je blote voeten bestuurd kon worden, een interactieve thematafel over het strand met diverse geluidseffecten en een echte Raar Maar Waar Quiz!

Sommige projecten waren (grotendeels) klaar, anderen hadden eigenlijk nog een half uurtje nodig om afgerond te worden. Maar iedereen heeft in een kort tijdsbestek een enorme grote sprong gemaakt en iets ontzettend gaafs gepresteerd!


Pauline gaf studenten de opdracht om regelmatig wat foto's en video's te maken van het proces. Na afloop hebben ze deze met behulp van de app Magisto om getoverd tot een mooie video. Al deze resultaten (en meer bronnen van de middag) zijn verzameld in een Padlet: http://nl.padlet.com/4pip/makeymakey

De transfer naar de eigen praktijk
Toen het lokaal weer enigszins was opgeruimd, hebben we met de hele groep nagedacht over de transfer naar het onderwijs. Hoe kan deze workshop, deze manier van werken, deze leskist met Makey Makey's nu gebruikt worden in het onderwijs?

Het feit dat je eerst zelf kon aanklooien was erg prettig. Zo leer je de Makey Makey alvast een beetje kennen en wordt het wat minder eng. Die fase is dus belangrijk. Maar ook een zelf een gericht project maken is heel waardevol. Daarvoor is wel veel extra materiaal nodig om lekker te kunnen experimenteren. De hele cyclus van ontwerpend leren kwam in feite naar voren en hoe belangrijk het is om jezelf te kunnen blijven verbeteren, zonder dat het direct goed of fout is.

Een aantal deelnemers wilde eigenlijk gelijk wel met de Makey Makey aan de slag gaan op hun stagescholen. Dat was natuurlijk ontzettend goed om te horen. De leskist is zeker te lenen door studenten! Sommigen zagen dit vooral zitten met leerlingen in de bovenbouw, maar twijfelden of het ook voor jonge kinderen geschikt zou zijn. Anderen wilden het juist wel weer uitproberen inde onderbouw. We spraken af om vooral allemaal aan de slag te gaan en elkaar te informeren over de leerervaringen.


Conclusie
Wat is het toch geweldig om zo'n fantastische workshop te kunnen geven aan enthousiaste deelnemers. Pauline Maas komt op haar vrije dag helemaal naar de HU Pabo om deze te verzorgen! De workshop staat los van het Pabo curriculum en is echt een extra feestje om te kunnen doen. Na Scratch en de Raspberry Pi was dit de derde workshop die ik heb georganiseerd.

Na de afronding kreeg iedereen een eigen certificaat mee naar huis. De meeste deelnemers waren vooral benieuwd wanneer de volgende workshop zou plaatsvinden. En wat dan natuurlijk precies het onderwerp is... Voor mij een uitdaging om weer nieuwe plannen te maken!

Al mijn foto's van de workshop zijn te bekijken via https://flic.kr/s/aHskmjvE8b

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen