dinsdag 28 juni 2016

Brainstorm & Pizza sessie: Virtual Reality


Vanmiddag was de Brainstorm & Pizza sessie rondom virtual reality in het onderwijs. Half april ontstond samen met Pauline Maas het idee om een dergelijke sessie te organiseren. Toen de aankondiging online kwam (klik), was razendsnel de inschrijflijst vol!

Met twintig enthousiastelingen uit heel Nederland gingen we voortvarend aan de slag. Na een korte introductie en voorstelrondje, gaf Robin de Lange een theoretische inleiding op het onderwerp virtual reality.

A Brief History of VR
Robin is momenteel bezig bij Universiteit Leiden met promotieonderzoek naar manieren waarop VR in het onderwijs toegepast kan worden. Hij kijkt daarbij specifiek naar mogelijke obstakels en kansen. Robin begon met een korte geschiedenis van VR, dat al sinds de jaren '50 in ontwikkeling is. Denk hierbij aan de klassieke voorbeelden van de Sensorama, Headsight, LEEP Cyberface en Nintendo Virtual Boy.

Maar de grote doorbraak lijkt nu pas echt te komen, dankzij krachtpatsers zoals de Oculus Rift en HTC Vive aan de ene kant en laagdrempelige mobiele toepassingen met behulp van smartphones en apps aan de andere kant. Daarnaast zijn de technieken om 360º foto's en video's te maken stukken goedkoper en toegankelijker voor de gewone consument.
Er zijn momenteel echt honderden VR-brillen en games/apps op de markt en in ontwikkeling. Mede dankzij de spaaractie van de AH is VR niet meer een wereldvreemd verschijnsel.


Brainstormen...
Na deze mooie en bondige introductie gingen de deelnemers uiteen in drie grote groepen van ongeveer zeven personen. De opdracht was om met elkaar enerzijds ervaringen uit te wisselen (vrijwel iedereen had reeds VR ervaringen) en gezamenlijk te brainstormen over mogelijke educatieve toepassingen.

Er hoefde daarbij niet specifiek voor één onderwijssoort gekozen te worden. Voor alle vormen van onderwijs, vanaf de kleuters tot en met het wetenschappelijk onderwijs, heeft virtual reality mogelijkheden. Dat leverde interessante gesprekken op! Enerzijds is de hoeveelheid educatieve VR content schrikbarend laag. Waarschijnlijk is er op dit moment geen interessant verdienmodel voor het onderwijs. Aan de andere kant zijn er al wel mogelijkheden om eigen content te maken met diensten als HoloBuilder, Street View en 360º camera's zoals de Theta of de Samsung Gear.

Een paar ideeën:
  • Jonge kinderen kunnen allerlei plekken ervaren in de buurt (als toevoeging op omgevingsonderwijs), of alvast speciale plekken bekijken waar ze naar toe zullen gaan (bijvoorbeeld voor een schoolreisje). 
  • Oudere kinderen maken hun eigen virtuele rondleiding door de school of nabije omgeving. 
  • Pabo-studenten kunnen hun lessen in 360º filmen voor reflectie en observatie.
  
 ... en pizza's eten
Rond 17.00 uur eindigde deze eerste brainstormsessie en mochten de deelnemers vrij spelen met de vele VR headsets en apps die beschikbaar waren. Ondertussen wandelden Pauline Maas, Wieke Heikoop en ik naar de plaatselijke pizzeria op de Uithof. Daar stonden keurig achttien pizza's klaar, zoals ik vorige week had besteld!

Eenmaal terug bij de sessie, ging het spelen met VR gewoon door. Maar dan onder het genot van een heerlijke Salame, Mista of Vegetariana. We moesten wel even oppassen voor vette vingers op alle smartphones, maar ik heb geen klachten gehoord...


Lesideeën
Vanaf 18.00 uur ging de brainstorm verder, maar nu in twee- of drietallen. De opdracht was om tot een concreet lesidee te komen en die kort plenair te pitchen. Eén groepslid vertelde tijdens zo'n pitch het lesidee, terwijl een ander groepslid in een gezamenlijk Google Document het idee notuleerde. 

Enkele resultaten
Na afloop van de pitches rondde Robin de Lange de avond af met nog enkele mooie voorbeelden van de (nabije) toekomst. Bijvoorbeeld tekenen in echt 3D met behulp van Tilt Brush en een HTC Vive (https://youtu.be/WA_PSZj1sCs) en  bouwen in een virtuele wereld met behulp van Fantastic Contraption (http://fantasticcontraption.com)

Robin deelde ook enkele (voorlopige) resultaten van zijn onderzoek.
  • In het onderwijs zijn mensen enthousiast over VR en de mogelijkheden.
  • Het gaat nu misschien nog meer over een belofte.
  • VR stimuleert nieuwe vormen van creativiteit.
  • VR is zeker geen oplossing voor ieder probleem, het gaat om een kritische afweging van het gebruik van diverse media.
  • De huidige educatieve content is nog beperkt.
  • Het zelf kunnen ontwikkelen van VR content is makkelijker dan velen denken.
  • Voor het maken van goede educatieve content zijn verschillende expertises nodig, zowel technische als onderwijskundige.

Hoe nu verder?
En daarmee kwam rond 19.30 uur de eerste Brainstorm & Pizza sessie tot een eind. Ik zat zelf bomvol informatie en inspiratie. Voor mij was het zeker een succes! En volgens mij voor de deelnemers ook, althans, ik kreeg veel positieve reacties!

Dat betekent ook de volgende Brainstorm & Pizza sessie in september doorgaat. Dan is het onderwerp Drones! Iedereen is wederom van harte uitgenodigd om daaraan deel te nemen. Je hoeft daar niet per se zelf een drone voor mee te nemen. Je kunt je inschrijven via http://goo.gl/forms/h4pkyxcpv3Xv8uim1

 

  • Al mijn foto's van deze Brainstorm & Pizza sessie VR staan in een online album.
  • Op Twitter staan leuke tweets, foto's en ideeën, vindbaar via #pizzaVR

1 opmerking:

  1. Voor een sessie over AR/VR op een APS-bijeenkomst van bovenschoolse ICT-ers maakte ik deze presentatie die iedereen mag gebruiken: https://goo.gl/KAUA3v .

    BeantwoordenVerwijderen