maandag 17 oktober 2016

Flybrix - LEGO drone


Enkele maanden geleden kwam ik de website van Flybrix tegen, een bedrijf dat LEGO drones bouwt. Ik was gelijk razend enthousiast en schreef mij in voor hun nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van hun ontwikkelingen.

Nog voor de zomervakantie kreeg ik het goede nieuws dat ik als één van de eersten ter wereld een beta versie van hun Flybrix mocht bestellen en in de zomervakantie arriveerde het pakket.

Ik kon niet wachten om met Flybrix aan de slag te gaan. Maar helaas werkte het niet helemaal zoals ik hoopte... Zie de video hieronder voor mijn eerste bevindingen.



Ik gaf de moed natuurlijk niet gelijk op en nam contact op met Flybrix om te vragen hoe ik mijn LEGO drone de lucht in kon krijgen. Na een kortstondige mailcorrespondentie ontving ik een extra kabeltje die alle technische problemen moest verhelpen. En zeker, mijn LEGO drone steeg op!

Zie hieronder in mijn tweede video mijn eerste ervaringen met FLybrix in de lucht!




Na een aantal weken werd mij echter duidelijk dat de onbestuurbaarheid van de Flybrix niet zo eenvoudig op te lossen was... En het grootste probleem is niet alleen dat de drone nagenoeg niet stabiel te vliegen is, maar ook dat deze zeer snel in losse LEGO steentjes uit elkaar valt... Dan kun je weer opnieuw met bouwen beginnen. Leuk voor een paar keer, maar niet als je wil vliegen!

Zou het wellicht aan de quadcopter liggen (vier propellors) die minder stabiel zou zijn dan de octocopter (acht propellors)? Hieronder test ik de octocopter. Ik heb deze derde video gefilmd met een 360º camera zodat je in de rondte kunt kijken. Het beeld van deze camera is helaas niet zo scherp en achteraf bleek ook dat een gewone camera had volstaan voor de opnames. Maar ja, als je alles vooraf al weet...




Mijn conclusie na flink wat pogingen met de Flybrix geoefend te hebben: doe het niet! Het idee van een LEGO drone is ontzettend gaaf, maar in de praktijk blijkt het vooral zeer moeizaam, frustrerend en bovendien slecht werkend te zijn. Wat jammer en wat een gemiste kans...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten