dinsdag 11 oktober 2016

Podcast #39 Felienne Hermans: kinderen leren programmeren


In mijn 39e podcast praat ik met Felienne Hermans. Felienne is onderzoeker bij de TU in Delft. Zij doet onderzoek naar de kwaliteit van programmeren. En dan met name hoe kunnen we kinderen beter leren programmeren.

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.




Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, een podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@Felienne of @donzuiderman).

Ik zou het erg waarderen als je een review schrijft in de iTunes Store, daarmee wordt de podcast makkelijker vindbaar voor anderen. Deel deze podcast weer met anderen!

2 opmerkingen:

  1. Feliennes enthousiasme is aanstekelijk en haar Scratch cursus is ook heel leuk. Scratch is geweldig: ik gebruik het zelf ook veel in mijn naschoolse lessen op PO scholen. Wat Scratch zo leuk maakt is dat het kinderen niet alleen de basisprincipes van programmeren bijbrengt, maar dat ze zelf echt iets maken. De definitie van CT zou volgens mij dan ook niet moeten zijn dat je door te snappen hoe een computer werkt hem kunt gebruiken om problemen op te lossen, maar dat je hem dan kunt gebruiken om te maken wat je wilt. Naast Scratch gebruik ik programma's als Floors, Gamestudio, en Wordpress.com. Want ook daardoor leren ze snappen hoe digitale producten als sites en games zijn gemaakt. Dat is m.i. het belangrijkste. Het echt kunnen programmeren is m.i. geen noodzakelijke vaardigheid.
    Muriel Warners

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Muriel,

    Volgens mij zijn we het eens! "Dat je hem dan kunt gebruiken om te maken wat je wilt."

    Zeker weten, soms zijn GameStudio of WordPress genoeg, maar wat als je iets wilt maken wat daar niet in zit, als je echt 'alles wat je maar wilt' wilt. Dan heb je toch die basiskennis van programmeren nodig, en moet je misschien zelfs verder gaan dan Scratch.

    Een gedeelte van CT is ook kinderen leren wat wel en niet kan, want als je weet wat er kan, verbreedt dat jouw visie op wat er gemaakt kan worden. Als je een beetje kan tekenen, kun je je een stipboek voorstellen, en graffiti en een Rembrandt. Als je een beetje kan schrijven, kun je je je voorstellen dat je schrijver wordt, of een rechter die vonnissen schrijft, of misschien een mensenrechtenadvocaat die bezwaarschiften schrijft. Als je een beetje kan programmeren, zie je opeens dat je programmeur kan worden, of data analysist of webdesigner. Een beetje kunnen verbreedt je visie.


    BeantwoordenVerwijderen