vrijdag 29 april 2016

Podcast #28 Robin Smorenberg: Minecraft in het basisonderwijs


In mijn 28e podcast praat ik met Robin Smorenberg, leerkracht op basisschool De Windhoek. Op zijn school wordt de game Minecraft in vrijwel alle groepen als leermiddel ingezet. In ons gesprek behandelen we verschillende manieren om Minecraft in het onderwijs in te zetten, hoe dat (technisch) moet en wat het binnenkort verschijnende Minecraft Education Edition inhoudt.

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.



Heb je nog geen idee wat Minecraft überhaupt is? Bekijk onderstaande video voor een impressie.




Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, de podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@r_smorenberg of @donzuiderman). Ik zou het erg waarderen als je een review schrijft in de iTunes Store en deze podcast weer deelt met anderen!

woensdag 27 april 2016

Vlog #4: Mediaontwikkeling & Mediaopvoeding



In mijn vierde vlog denk ik na over de mediaontwikkeling van kinderen en de mediaopvoeding die daaraan gekoppeld moet zijn. De basis van dit vlog ligt in een hoorcollege dat ik afgelopen maand gegeven heb aan eerstejaars Pabo studenten van Hogeschool Utrecht over een deel van het boek Schermgaande Jeugd van Patti Valkenburg (2014).

De keynote is beschikbaar via https://docs.google.com/presentation/d/1xkGXsVGOF6s-5qSruwnpIdzsQJjuLw96FhBdqfvZ1EM/edit?usp=sharing In de shownotes van afzonderlijke dia's staat achtergrondinformatie, zoals URLs naar achtergrondartikelen, blogs, video's, etc.

Ik ben erg benieuwd naar reacties op dit vlog!

zondag 24 april 2016

Landelijke finale ScratchMatch 15/16

Ongeveer een jaar geleden opperde mijn collega Gerard Dummer het volgende: "Weet je wat een leuk idee zou zijn? ScratchMatch! Waarbij leerlingen een zo mooi mogelijk project in Scratch programmeren. Dan spelen ze elkaars projecten en dan stemmen ze op de beste projecten. Maar, ze mogen uitsluitend andere teams punten toekennen. Een beetje zoals bij het Eurvisiesongfestival. Met eerst een schoolfinale, daarna een regiofinale en uiteindelijk een landelijke finale. Hoe klinkt dat? Doe je mee?"

En nu, één jaar later, hebben we net de landelijke finale achter de rug. Op zaterdagochtend streden negen teams vanuit heel Nederland met hun Scratch projecten om prachtige prijzen. Het was een schitterende ochtend met enerzijds een ontspannen sfeer, maar anderzijds ook de spanning van een wedstrijd!



De finale
Vanaf 9.30 uur druppelden de teams binnen. In het gebouw van de Pabo van Hogeschool Utrecht was een groot lokaal ingericht voor de finale: negen eilandjes stonden klaar met een laptop en een naambordje, zodat de kinderen snel hun plek konden vinden en hun Scratch project konden klaar zetten. Alle Scratch projecten zijn verzameld op deze plek: https://scratch.mit.edu/studios/1901001/projects

Om 10.00 uur gaf ik een korte opening om iedereen welkom te heten en de spelregels van de finale toe te lichten:
  • Ieder team speelt alle acht andere Scratch projecten.
  • Vul bij elk team een tip en een top in.
  • De jury gaat elk team langs en beoordeelt het project.
  • Als je alle Scratch projecten hebt gespeeld, mag je deelnemen aan het nevenprogramma.
Ruim een uur speelden de kinderen elkaars projecten, terwijl de jury bij ieder groepje afzonderlijk langskwam om kritische vragen te stellen en de code te beoordelen. Bij het nevenprogramma konden kinderen spelen op iPads (met name Minecraft was erg populair), Bee-Bots programmeren of met littleBits stroomkringen bouwen.


Om 11.20 uur was de gezamenlijke stemronde. Ieder team mocht andere teams punten toekennen. Vijftien punten voor het beste andere project, tien punten voor het tweede project en vijf punten voor het derde project. Alle stembriefjes werden opgehaald en daarna begon het belangrijke juryberaad...

Mooie prijzen
Een aantal weken geleden besloot Seecr om ScratchMatch te sponsoren. Dankzij hun sponsorgeld was het mogelijk om mooie prijzen aan de winnaars te kunnen geven. Zo kregen alle kinderen een eigen Google Cardboard.

Daarnaast waren er specifieke prijzen voor de top 3. Voor de kinderen zelf:
  1. Een eigen Makey Makey;
  2. Een doos technisch LEGO;
  3. Een cameralenzenset voor een smartphone.
En voor de winnende scholen:
  1. Een leskist Makey Makey;
  2. Een leskist LEGO WeDo 2.0;
  3. Een Bendoo Box.

De uitslag
Vlak voor 12.00 uur was de prijsuitreiking. De winnende teams werden bepaald door een combinatie van de stembriefjes van alle kinderen en het oordeel van de deskundige jury. Zo'n bekendmaking is natuurlijk erg spannend. dus we deden het zo vlot mogelijk. De uiteindelijke winnaars zijn:
  1. SubSam (basisschool Het Talent uit Heerde) Scratch project;
  2. Kring1 (basisschool De Kring uit Driebergen) Scratch project;
  3. Driespower (basisschool De Wegwijzer uit Asch) Scratch project.
De winnaars van ScratchMatch 2015/2016: SubSam!
We feliciteren alle winnaars met hun prachtige prijzen. We bewonderen de knappe Scratch projecten van alle deelnemers. We bedanken alle begeleiders voor de tijd die ze er in hebben gestoken. En we hopen dat alle scholen zich wederom inschrijven voor ScratchMatch volgend schooljaar!

Tot slot
Zonder de hulp van deze fantastische mensen hadden we nooit zo'n prachtige finale kunnen bewerkstelligen:

ScratchMatch 2015/2016 is klaar. Op naar ScratchMatch 2016/2017! Houd de site www.scratchmatch.nl in de gaten en om je binnenkort als school aan te kunnen melden.

Meer foto's van de landelijke finale zijn te bekijken via https://drive.google.com/folderview?id=0B4Xkid4KXhouVnNiMGNnXzMwTXM&usp=sharing of op Twitter via #ScratchMatchNL

vrijdag 22 april 2016

Podcast #27 Femke van Hemert: Ontwerpen & Onderzoeken op het technasium


In mijn 27e podcast praat ik met Femke van Hemert, docent op het Cals College (VO) in Nieuwegein. Het Cals College is een technasium, waar leerlingen het vak O&O volgen, oftewel Ontwerpen & Onderzoeken. Samen praten we over wat dit mooie vak precies inhoudt en wat leerlingen hierbij leren.

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.



Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, de podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@FemkevanH of @donzuiderman). Ik zou het erg waarderen als je een review schrijft in de iTunes Store en deze podcast weer deelt met anderen!

donderdag 21 april 2016

Landelijke finale ScratchMatch nadert snel!

Onderstaand persbericht is vorige week uitgezet. Overmorgen is de finale!



Kinderen programmeren games voor landelijke finale ScratchMatch

Programmeren blijkt kinderspel

Op zaterdag 23 april vindt op de Pabo van Hogeschool Utrecht voor de eerste maal de landelijke finale plaats van ScratchMatch, een wedstrijd in creatief programmeren voor kinderen vanaf 9 jaar. Bij ScratchMatch programmeren kinderen hun eigen game, animatie of verhaal in Scratch, een online programmeeromgeving voor kinderen. Met Scratch kunnen kinderen eindeloos variëren, eigen games bouwen, creatief samenwerken en elkaar van positieve feedback voorzien.

Programmeren in het onderwijs

Gerard Dummer en Don Zuiderman, twee docenten ICT & Onderwijs aan de Pabo van Hogeschool Utrecht, hebben de positieve uitwerking van programmeren met Scratch op de ontwikkeling van kinderen herkend. Wanneer kinderen programmeren ervaren ze hoe het is om fouten te maken, die te analyseren, bespreken en te verbeteren. Scratch helpt bij het ontwikkelen van 21e eeuwse vaardigheden zoals, computational thinking, samenwerken en kritisch denken.

“Deze wedstrijd is een initiatief om programmeren een plek in het onderwijs te geven. Scratch is een programmeeromgeving met een zogenaamde ‘low threshold, wide walls and high ceiling’. Oftewel: het is eenvoudig om mee te beginnen, maar zeer breed om je in te verdiepen, en met grote mogelijkheden.”

De ScratchMatch
Wereldwijd maakten kinderen al meer dan 14 miljoen verschillende projecten met Scratch, die vrij worden gedeeld. De Nederlandse inzendingen voor de ScratchMatch zijn kleurrijk en gevarieerd. De projecten van de eerder gehouden regiofinales zijn terug te zien via https://scratch.mit.edu/studios/1740005.

Negen teams van in totaal twintig kinderen strijden om prachtige prijzen, zoals LEGO WeDo 2.0 of een complete leskist Makey Makey voor de winnende school. De jurering vindt plaats door de kinderen en een deskundige jury. De jury stelt specifieke vragen, terwijl de kinderen elkaars project spelen. Aan het eind geven de kinderen elkaar punten. Daarna gaat de jury in beraad om de drie winnende teams te bepalen.

Er zijn prijzen voor zowel de scholen als de individuele deelnemers. De prijzen zijn gesponsord door het open-source softwarebedrijf Seecr uit Veenendaal, dat Big Data ordent en er zinvolle toepassingen met een maatschappelijke toegevoegde waarde mee bouwt.

Vervolg
De deelnemers en betrokkenen bij de ScratchMatch van dit jaar zijn allemaal zo enthousiast dat Gerard Dummer en Don Zuiderman het initiatief volgend jaar willen voortzetten. Wil je dan ook mee doen, houd de berichtgeving dan in de gaten via www.scratchmatch.nl of https://twitter.com/ScratchMatchNL.

maandag 18 april 2016

Boek review: Gids voor gamification



Begin april publiceerde auteur Sem van Geffen zijn tweede publicatie. Na het eerder verschenen boek Gamification voor de klas (2014) verscheen nu Gids voor gamification dat, opvallend genoeg, zowel een vervolg als een introductie is op Sems eerdere boek. Een vervolg omdat nieuwe onderwerpen worden behandeld, zoals de engagement circle en de skill tree. Tegelijkertijd een introductie op gamification omdat de gids in vogelvlucht de essentie weergeeft en handvatten geeft voor rapid prototyping als je een idee hebt om gamification toe te passen in (een deel van) jouw les, lessenserie, project of zelfs curriculum.

Sem werkt als onderwijskundige op het Koning Willem 1 College (MBO) en houdt zich al jaren bezig met gamification. Hij definieert gamification als "het gebruik maken van game elementen in contexten buiten de gamewereld, zoals het onderwijs." Sem ziet gamication als een containerbegrip waar termen als serious games en game-based learning een eigen plek hebben. Dat kan allemaal in een fysiek, digitaal, blended of hybride spelconcept, een compleet opgeleverd spel of zelfs een speelse werkvorm.

Gids voor gamification is in feite een collectie blogartikelen (waarvan een aantal eerder verschenen is op www.missionstart.nl) die verschillende onderwerpen binnen gamification uitlichten, zoals storytelling, intrinsieke motivatie en flow. Elk onderwerp wordt beknopt behandeld in één pagina. Dat heeft als voordeel dat je snel weet wat de basis is. Het nadeel is dat het inhoudelijk daardoor wat aan de oppervlakte blijft. Elk onderwerp is eigenlijk interessant genoeg om meer uit te diepen. Het was mooi geweest als bij elk onderwerp een voorselectie van artikelen, websites en video's stond, om je verder in te kunnen verdiepen. Misschien een mooie suggestie voor op www.missionstart.nl


De gids is zeer toegankelijk en prettig geschreven. Je hoeft zeker geen deskundige over het onderwerp al te zijn om te kunnen beginnen met lezen. Juist als je nog niet zo veel weet over gamification is dit een heel eenvoudige instapmanier. Bovendien is de gids werkelijk schitterend vormgegeven. De digitale versie oogt al mooi, maar het fysieke exemplaar is werkelijk prachtig, ook met prettig stevig papier.

Stap voor stap leer je meer over gamification en uiteindelijke resulteert dit in een overzichtelijk stappenplan:
  1. Bepaal wat voor type spelconcept past bij jouw behoefte;
  2. Kies een route om een spelconcept te gaan ontwerpen;
  3. Werk een ruwe opzet van het spel uit;
  4. Check of het spelconcept gerealiseerd kan worden;
  5. Bepaal of en wat soort storytelling je gaat toepassen;
  6. Werk een ruwe opzet uit van de Engagement Circle;
  7. Bepaal de prikkels voor het stimuleren van motivatie en op/afbouw ervan;
  8. Focus op op management.


Over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze publicatie, maar toch heb ik het idee dat er meer in had gezeten. Persoonlijk had ik het heel prettig gevonden als er gedurende de gids, als een soort rode draad, één concreet spelconcept als voorbeeld werd uitgewerkt. Daardoor wordt de transfer van theorie (over spelconcepten, de engagement circle, storytelling, etc.) verduidelijkt naar de directe toepasbaarheid in een les.

Volgens mij was het niet Sems doel om met deze publicatie volledig zijn, maar om te inspireren en nieuwe ideeën aan te dragen. Als je (nog) niet overloopt met rijke mooie ideeën over goede toepassingen van gamification, zouden meer praktische voorbeelden volgens mij wenselijk zijn. Bij deze een oproep om via de community op www.missionstart.nl deze uit te wisselen!

Gids voor gamification is gratis als PDF beschikbaar via https://missionstart.typeform.com of als prachtig fysiek exemplaar via www.bol.com.

vrijdag 15 april 2016

Podcast #26 Fons van den Berg: Apple voor educatie


In mijn 26e podcast praat ik met Fons van den Berg, Apple Distinguished Educator. Samen praten we over de uitspraak 'Apple heeft altijd al onderwijs in het DNA gehad', de mogelijkheden van Apple producten en diensten voor het onderwijs, maar vooral over wat volgens ons gewoon goed onderwijs is.

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.



Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, de podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@See_Genius of @donzuiderman). Ik zou het erg waarderen als je een review schrijft in de iTunes Store en deze podcast weer deelt met anderen!

donderdag 14 april 2016

Aankondiging: Brainstorm & Pizza sessies


Pauline Maas en Don Zuiderman organiseren tweemaal een brainstorm & pizza sessie rondom een technologische innovatie voor het onderwijs. Het doel van deze sessies is om gezamenlijk concrete mogelijkheden voor het onderwijs te verkennen, te professionaliseren en natuurlijk om lol te maken!

Ben je leraar, lerarenopleider, onderwijskundige, of op enige andere wijze betrokken bij het onderwijs, dan ben je van harte welkom om deel te nemen aan (één van) deze sessies! Beiden vinden plaats op de Pabo van Hogeschool Utrecht op de Padualaan 97 in Utrecht.

De eerste sessie zal gaan over virtual reality en de tweede sessie zal gaan over drones. De sessies duren ongeveer van 16.00 tot 19.30 uur. Pauline en Don zorgen dat er rond half zes voldoende pizza en drinken zal zijn. Hiervoor geldt een eigen bijdrage van 5 euro. Dit kun je, bij voorkeur, gepast en contant meenemen naar de sessie.

Beide sessies hebben een maximale capaciteit van twintig personen.

Virtual reality & onderwijs
Dinsdag 28 juni 2016
Inloop vanaf 15.30 uur

Helaas, helemaal vol!

Drones & onderwijs
Donderdag 22 september 2016
Inloop vanaf 15.30 uur

Schrijf je in voor de sessie drones & onderwijs:
http://goo.gl/forms/HcDuiWzxpX


Hieronder staan de inschrijvingen tot nu toe. Virtual reality zit vol!



Deelnemers VRDeelnemers Drones
  1. Helprich ten Heuw
  2. Casper Hulshof
  3. Wieke Heikoop
  4. Gerard Dummer
  5. Bernolf Kramer
  6. Jorick Scheerens
  7. Mirjan Albers
  8. Roeline Jochemsen
  9. Ina Beltman
  10. Jasper Bloemsma
  11. Erwin van Bergen
  12. Susan Spekschoor
  13. Elle Peters
  14. Annet Smith
  15. Chantal Brandenburg
  16. Itske Tersteeg
  17. Jessy Doppen
  18. Jeroen Rougoor
  19. Marjanne van Arendonk
  20. Astrid de Regt 
  21. Karen Jong 
  22. Robin de Lange
  1. Martijn Koops
  2. Wieke Heikoop
  3. Gerard Dummer
  4. Bernolf Kramer
  5. Marjanne Arendonk
  6. Martijn de Winter
  7. Ingrid de Jong
  8. Lonneke Jans
  9. ...
  10. ...
  11. ...
  12. ...
  13. ...
  14. ...
  15. ...
  16. ...
  17. ...
  18. ...
  19. ... 
  20. ...

dinsdag 12 april 2016

THE B1NARY GAME - R0UND 00100



Ik heb een nieuwe puzzel gemaakt, de vierde alweer! Hieronder staat een binaire code. Kraak de code en post het goede antwoord als reactie op dit blogartikel.

LET OP: post het goede antwoord in dezelfde code als hieronder, dan blijft de puzzel uitdagend voor anderen.

Je kunt eventueel gebruik maken van drie hints onderaan de binaire code. Ook is het toegestaan om extra informatie op te zoeken om het juiste antwoord te vinden. Succes!

11011 01101 01001 10111 00111 01100 10110 01001 01001 01010 10011 10010 01000 01001 10110 10111 11000 00101 00101 10010 01000 01001 10110 01001 01011 01001 10000

01001 01010 01011 00111 01000 01001 01010 01011 00101 00110 00111 01000 01001 01001 01010 01011 00111 01000 01001 01010


Mijn eerdere puzzels zijn allemaal binnen een dag gekraakt! Ik ben benieuwd hoe lang deze vierde puzzel het volhoudt. Mocht je zelf willen meedenken over een volgende puzzel, neem gerust contact met me op. En, zoals altijd, vind je dit een leuk initiatief: deel het weer met anderen!

zaterdag 9 april 2016

Hoe kun je nu een MacBook aanraden?!

Opvallend hoe één korte tweet een eigen leven gaat leiden. Ik tweette onlangs een berichtje dat ik een advies mag schrijven voor in de studiegids waarmee ik aspirant studenten adviseer een MacBook aan te schaffen voor de studie. Ik ontving veel kritische reacties op mijn tweet. Hoe kan ik nu een MacBook aanraden?!


Ik verbaas me enigszins over deze reacties. De MacBook is toch een zeer goede laptop? Waarom zou je iemand dat niet mogen adviseren? Een veel gehoorde reden tegen een MacBook is de dure aanschafsprijs, zo'n €1300. Een andere reden is dat we toch echt in een Bring Your Own Device samenleving leven. En zo is er nog een aantal redenen om mijn advies in twijfel te trekken.

Eerst even dit: in mijn betreffende tweet paste niet de nuance dat we nooit als opleiding de aanschaf van welk product dan ook verplichten. Ieder device is welkom. Ik adviseer aspirant studenten vanuit mijn ervaring een MacBook of een andere laptop die net zo krachtig is.
Daarnaast ook nog dit: volgens mij weet niemand die kritisch reageerde op mijn tweet hoe het curriculum van de HU Pabo in elkaar steekt of wat voor soort opdrachten studenten allemaal uitvoeren, zoals het maken van complexe videoverslagen, digitale vormgeving, interactief multimediaal lemateriaal ontwikkelen, kennisclips en screencasts opnemen, animaties vormgeven, etc.

Ik ben nu zes jaar docent ICT & Onderwijs op de HU Pabo en ik constateer een aantal opvallende zaken. De eerste is dat tegenwoordig vrijwel alle eerstejaars studenten een eigen laptop hebben. Dat was een aantal jaar geleden zeker nog niet het geval. De meeste studenten schaffen zelfs speciaal voor hun studie een laptop aan, of ze krijgen een laptop van hun ouders. Ook komen er meer en meer studenten met een tablet naar de opleiding. Een diversiteit aan devices genoeg. Maar dat is op zich niet het probleem. Het volgende wel...


Veel studenten weten helaas niet goed weten hoe hun laptop of tablet werkt, hoe krachtig die is, wat die wel of niet kan, welke software erop staat, hoe je software installeert, etc. De meesten waren ook niet zo kritisch op wat ze precies kochten. Dat zorgt er, helaas, voor dat veel studenten een laptop hebben die niet krachtig genoeg is om soepel video, audio of foto's te kunnen bewerken. Vaak ontbreekt het aan voldoende rekenkracht, harde schijf ruimte, of specifieke software om opdrachten te kunnen uitvoeren. Of ze werken uitsluitend met een tablet waar nauwelijks randapparatuur op kan worden aangesloten en met heel beperkte apps/software. Of op een Chromebook, waarop ze niets lokaal kunnen installeren... Om zomaar een aantal technische beperkingen te benoemen die ik regelmatig tegen kom.

Natuurlijk zijn de opdrachten van de opleiding zo vorm gegeven dat ze ook met gratis (open source) software uit te voeren zijn. Tegelijkertijd dwingt het ons als opleiding om altijd met de zwakste schakel rekening te houden. Alles moet - bij wijze van spreken - op een netbookje uit 2006, uitgevoerd kunnen worden...

Afgelopen jaren heb ik al zo vaak meegemaakt dat studenten uren wachten op MovieMaker om hun video te renderen. Of dat drivers, geluidskaarten, bestandsformaten, etc. het om wat voor reden dan ook ineens niet meer doen. Of dat studenten audio willen opnemen, maar dat de mixer kan niet worden aangestuurd. Al met al ben ik te vaak in werkcolleges met helpdeskachtige vragen bezig, in plaats van onderwijsinhoudelijke vragen.

Tegelijkertijd verwachten studenten wel dat alles snel werkt, eenvoudig is, professioneel én gratis is. Telkens weer merk ik dat studenten die wel een MacBook hebben in het voordeel zijn ten opzichte van de anderen. Onder andere doordat hun laptop geen opstarttijd heeft, sterke software zoals iMovie, Garageband, Photos, Pixelmator, iBooksAuthor, Screenflow en meer, voldoende rekenkracht om allerlei multimediale opdrachten te kunnen maken, en een lange accuduur om de hele dag mee te gaan.


Elk blok benoem ik alternatieve software voor studenten met Windows of Linux, maar ze zijn telkens jaloers op hun medestudenten met een MacBook. Ik hoor dan ook regelmatig: 'Wist ik dit maar voordat ik aan de studie begon...' Want, zo gaf ik eerder al aan, de meeste aspirant studenten schaffen sowieso een nieuwe laptop aan voor de studie.

Vandaar dat het mij handig leek om eens voor deze specifieke doelgroep een advies te schrijven in de studiegids. Het advies wat ik heb doorgestuurd naar de redactie van de studiegids is als volgt:

Tijdens de studie krijg je regelmatig rijke digitale opdrachten zoals het maken en bewerken van video's, audio en foto's. Voor je studie is het belangrijk dat je over een goede computer beschikt om dit soort opdrachten te kunnen uitvoeren. Daarnaast is het handig om ook tijdens je stage hiervan gebruik te kunnen maken, vandaar dat een laptop zeer handig is. We raden je aan om voor je studie een MacBook aan te schaffen, bij voorkeur een MacBook Pro, omdat deze de meeste aansluitpoorten heeft. Daarnaast is deze laptop is voldoende krachtig, gaat de accu geruime tijd mee en beschik je direct over allerlei gratis, gebruiksvriendelijke en professionele software voor multimediale projecten. 


Natuurlijk mag je ook een andere laptop aanschaffen. Let er dan op dat deze minimaal net zo krachtig is als een MacBook qua specificaties. Daarnaast zal je op een Windows laptop regelmatig met minder goede software werken, tenzij je bereid bent extra software aan te schaffen. Tot slot, een tablet (iPad, Android of Windows Surface) of Chromebook is helaas ongeschikt om alle opdrachten mee te kunnen uitvoeren.


Hopelijk voorkomt dit advies een hoop problemen en frustraties tijdens de opleiding. We werken al veel in de cloud met onder andere Google apps, digibordsoftware en de ELO. Ook merk ik dat er steeds meer goede webbased tools komen voor multimediale opdrachten. Als we alles in de cloud met een Chromebook zouden kunnen doen, zou ik dat fantastisch vinden. Misschien schrijf ik dat in de nabije toekomst wel als advies. Maar met ons huidige curriculum is naar mijn idee de MacBook de beste tool.

Als studenten het niet eens zijn met het advies, of andere criteria belangrijker vinden, dan hoeven ze het advies natuurlijk niet op te volgen. Ik blijf alle devices ondersteunen. Maar ik hoop dat mijn achterliggende gedachtes bij het advies nu begrijpelijker zijn.

vrijdag 8 april 2016

Podcast #25 Patrick Koning: Mediawijsheid in het MBO


In mijn 25e podcast praat ik met Patrick Koning, auteur van het boek Mediawijsheid in de klas en werkzaam onder andere als leraar Mediawijsheid bij het Koning Willem I College in ’s Hertogenbosch. Samen praten we over mediawijsheid als vak op school. Wat zijn de uitdagingen, kansen en risico's. En wat werkt wel/niet bij de doelgroep?

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.



Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, de podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@PJKoning of @donzuiderman). Ik zou het erg waarderen als je een review schrijft in de iTunes Store en deze podcast weer deelt met anderen!

dinsdag 5 april 2016

Kennisclip: 21st century skills Xplained

In februari publiceerden Kennisnet en SLO een nieuwe versie van het model over de 21st century skills. Naar aanleiding hiervan heb ik mijn kennisclip hierover geüpdate.




Met veel dank aan alle feedbackgevers tijdens het maakproces: Olaf de Groot, Marieke Simonis, Karin Siegers, Yola Hopmans en Jethro Hardeman!

vrijdag 1 april 2016

Podcast #24 Peter Nikken: Media Ukkie Dagen


In mijn 24e podcast praat ik met Peter Nikken. Peter is gespecialiseerd in de invloed van media op de ontwikkeling van kinderen. Hij is bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en buitengewoon hoofddocent bij Hogeschool Windesheim.

Samen praten we over mediaopvoeding in het algemeen, de Media Ukkie Dagen (www.mediaukkies.nl), de rol van professionals (lerarenopleiders) in de mediaopvoeding en interessant onderzoek over mediawijsheid bij kinderen met een licht verstandelijke beperking (www.mediawijzer.net/lvbpublicatie)

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.



Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, de podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@peternikken of @donzuiderman). Ik zou het erg waarderen als je een review schrijft in de iTunes Store en deze podcast weer deelt met anderen!