maandag 28 maart 2016

Vlog #3: Gaming in het onderwijs



In mijn derde vlog denk ik na over gaming in het onderwijs. De basis van dit vlog ligt in de workshop Minecraft die ik anderhalve week geleden organiseerde op Hogeschool Utrecht.

Het keynote document is beschikbaar via https://docs.google.com/presentation/d/1bbejZGEbKRHvz0KTPkP2H2eBLcEGiVP7InTgwG1pROA/edit?usp=sharing In de shownotes van afzonderlijke dia's staan URLs naar achtergrondartikelen, blogs, video's, etc.

Ik ben erg benieuwd naar reacties op dit vlog!

vrijdag 25 maart 2016

Podcast #23 Sem van Geffen: Gamification



In mijn 23e podcast spreek ik met Sem van Geffen, auteur van het boek Gamification in de klas. Sem werkt als trainer/ontwikkelaar op het Koning Willem 1 College in 's Hertogenbosch. Samen praten we over gamification als didactiek in het onderwijs, zijn aankomende nieuwe publicatie Gids voor gamification en de naderende gamification conferentie op 6 april in Groningen. Sem is actief op en

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.



Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, de podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@svangeffen, @missionstarters of @donzuiderman). Ik zou het erg waarderen als je een review schrijft in de iTunes Store en deze podcast weer deelt met anderen!

woensdag 23 maart 2016

THE B1NARY GAME - R0UND 00011


Ik heb een nieuwe puzzel gemaakt! Hieronder staat een binaire code. Kraak de code en post het goede antwoord als reactie op dit blogartikel.

LET OP: post het goede antwoord in dezelfde code als hieronder, dan blijft de puzzel uitdagend voor anderen.

Je kunt eventueel gebruik maken van drie hints onderaan de binaire code. Ook is het toegestaan om extra informatie op te zoeken om het juiste antwoord te vinden. Succes!


11000 01100 01000 11010 01110 11010 01101 10100 10010 11010 01110 01100 01100 10100 10100 10010

01111 10010 01000 00111 11010 10111 10110 01111 01111 11010 01000 01011 10110 01000 11010

  • 10101 11010 01001 10010 01101 11010
  • 01111 10010 10110 00101 10010 00111 01100
  • 01000 11010 01111 10110
  • 01100 01111 10010 01100 10111 01100 01111 10010 00101 11010
  • 01011 11010 01000 01000 11010 00111 01100 10111 10010 01011 01100 01110 01100 10111 01100 01001 01100
  • 10101 01100 01001 01110 11010 10100 10100 10010 01100
  • 10101 00110 01101 10100 10011 10010


Mijn twee eerdere puzzels waren binnen een dag gekraakt! Ik ben benieuwd hoe lang deze derde puzzel het volhoudt. Mocht je zelf willen meedenken over een volgende puzzel, neem gerust contact met me op! En, zoals altijd, vind je dit een leuk initiatief: deel het weer met anderen! Zo ontving ik laatst een foto van een groep 7/8 die mijn puzzels in de klas proberen te kraken!


zondag 20 maart 2016

Workshop: Minecraft


Vrijdagmiddag gaf ik samen met Thijs Tervoort, student aan de Rockacademie in Tilburg een workshop Minecraft. Ik heb Thijs via Twitter leren kennen. Hij speelt zelf regelmatig Minecraft en is de inhoudelijke expert, terwijl ik als onderwijskundige de transfer naar het onderwijs kan maken. Samen hebben we de afgelopen weken de workshop uitgedacht en voorbereid. Het opvallende is dat ik een maand geleden nog nooit Minecraft had gespeeld, maar nu red ik mij heel behoorlijk!

Gaming in het onderwijs
Buiten schooltijd spenderen kinderen van 5 t/m 8 jaar ongeveer twee tot vier uur aan media. Bij kinderen van 8 t/m 12 jaar is dit reeds opgelopen tot vijf of zes uur per dag! Vrijwel alle kinderen, jongens én meisjes spelen games. Bovendien staat de specifieke game Minecraft hoog in diverse ranglijstjes. Vandaar dat ik de workshop begon met een korte keynote over gaming in het onderwijs.

Hieronder staat mijn keynote. Binnenkort wil ik, onder andere op basis van onderstaande keynote, een vlog opnemen over gaming in het onderwijs.




Deel 1: Survival mode in single player (± 45 minuten)
Als eerste kennismaking met Minecraft was er bewust voor gekozen om de deelnemers te laten starten met survival mode in single player. Dat hield in dat deelnemers individueel in een eigen wereld speelden, zonder enige grondstoffen om mee te beginnen. Ze leerden dus om alles zelf te verzamelen en te bouwen.

De eerste opdracht voor de deelnemers was om een huis te bouwen in Minecraft. Om de deelnemers te helpen bij dit onderdeel had ik verschillende werkkaarten ontworpen met kleine deelopdrachtjes. Elke deelopdracht had een eigen instructievideo, zodat deelnemers zelfstandig aan het werk konden. In feite konden ze met de eerste werkkaart al prima een huis bouwen. Echter, als ze meer wilden, dan konden ze met de overige werkkaarten aan de slag. Zo kon ik tijdens de workshop handig differentiëren qua tempo, vaardigheid en interesse.


De deelnemers gingen allemaal zelf vol goede moed aan de slag, maar merkten al snel dat Minecraft toch best lastig is! Alleen al de basisbesturing - rondlopen met de toetsen en rondkijken met de muis - was voor een aantal onwennig. Anderen, die wat meer game-ervaring hadden, pikten dit snel op.
Als ze eenmaal de basisbesturing enigszins onder de knie hadden, was de volgende uitdaging om hout te verzamelen en vervolgens planken en een werkbank te maken.

Tegen de tijd dat de meeste deelnemers voldoende planken hadden om muren mee te bouwen, was het nacht geworden in de wereld. Het dag/nachtritme in Minecraft is ongeveer 10/10 minuten. Als je nog geen steenkool hebt gevonden, kun je geen fakkels maken en dan is het echt pikkedonker. Vaak betekende dit dat de deelnemers moesten wachten tot het weer dag werd om verder te kunnen bouwen. Aan het eind van dit eerste deel had niet iedereen een compleet huis, maar de meesten wel. Of in elk geval een paar mooie muren met een deur!


Deel 2: Creative mode in multiplayer (± 90 minuten)
Na dit eerste deel, gingen de deelnemers in het tweede deel omschakelen naar Minecraft in creative mode én in multiplayer. In creative mode hadden de deelnemers ineens toegang tot alle (!) grondstoffen en materialen van de game. Ze konden dus ineens onbeperkt en onbekommerd bouwen. En, in multiplayer, zaten ze allemaal met elkaar in dezelfde wereld. Dat betekende dat ze elkaars avatars tegenkwamen en konden chatten met elkaar.


De opdracht voor de groep was eenvoudig: bouw met elkaar een wereldwonder. De uitvoering hiervan was echter een stuk complexer. Waar begin je? Wat ga je bouwen? En hoe dan? Juist dit proces vond ik heel interessant om te zien. Hoe werkte de groepsdynamica bij zo'n opdracht? Sommigen begonnen zomaar ergens wat te bouwen. Anderen trokken een eigen plan en bliezen met dynamiet hele bergen op. Maar uiteindelijk werd er toch een soort gezamenlijk plan gemaakt om de Chinese muur te gaan bouwen. De deelnemers die wat handiger waren qua basisbesturing gingen voortvarend aan de slag en de deelnemers die nog wat stoeiden met de besturing bouwden op hun eigen manier en in hun eigen tempo mee.

De dynamiek tussen de deelnemers was aardig om te zien. Ze hielpen elkaar, legden technieken uit en zochten naar nieuwe toepassingen in Minecraft. Af en toe werd er via de chat gecommuniceerd, maar veel vaker werd er gewoon door het lokaal geroepen. En, het moet gezegd, aan het eind van dit tweede deel stond er (een soort van) Chinese muur in hun wereld.



Deel 3: Minecraft in de klas (± 60 minuten)
Het laatste uur van de workshop stond de transfer naar het onderwijs centraal. Hoe kun je goede opdrachten formuleren die uitdagend zijn voor kinderen, maar ook aansluiten bij vakdidactiek én het spelplezier van Minecraft?

Om de deelnemers dit te laten ervaren, had ik zelf een wereld voorbereid. Deze wereld, genaamd Ludere Semper, was in een paar stappen op de eigen laptop te zetten. De deelnemers plaatsten de wereld in het juiste mapje en hij verscheen automatisch in Minecraft. Na het starten van de wereld, kwamen ze bij een muur met daarop twee instructieborden:
  1. Zoek het rode huis voor een beeldende opdracht.
  2. Zoek het gele huis voor een rekenopdracht.
In elk huis had ik een kist geplaatst met daarin een boekje. In dat boekje stond de opdracht beschreven. Deze opdrachten had ik samen met een collega beeldend onderwijs en rekenen-wiskunde uitgedacht, om er zeker van te zijn dat het goede opdrachten waren.

Voor beeldend onderwijs: bouw een toren op het stenen platform buiten. Gebruik verschillende constructietechnieken en zorg ervoor, door gebruik te maken van stapeling, stevig, hoog en luchtig is (een open karakter heeft). Er zijn verschillende soorten torens, zoals stadstorens, watertorens, kerktorens, verdedigingstorens, vuurtorens, etc. Bouw een toren!

Voor rekenen-wiskunde: bouw buiten in het afgezette veld (19 x 32 blokjes) een doolhof van minimaal vier blokken hoog. Verberg ergens in het doolhof een schat.


Tijdens de workshop was het niet per se de bedoeling dat de deelnemers deze opdrachten ook gingen uitvoeren, maar vooral om hen te inspireren hoe je dit in Minecraft zou kunnen aansturen. Echter, de meesten vonden het zulke leuke opdrachten, dat ze torens en doolhoven gingen bouwen.

In de nabespreking kwam naar voren welke vakoverstijgende vaardigheden aangesproken worden door Minecraft (veel overlap met de 21st century skills) en hoe de cyclus van ontwerpend leren terug kwam. De eerste stap (probleem verkennen en formuleren) wordt door de leerkracht gedaan. De uitvoering van de oplossing, stap 4 (prototype maken), stap 5 (testen en optimaliseren) en stap 6 (presenteren) wordt door de kinderen in Minecraft gedaan. Maar let op: Minecraft is hierbij slechts een middel. Het zou ook prima met karton, klei of hout gedaan kunnen worden!

Belangrijk is om te beseffen dat stap 2 (ideeën verzinnen en selecteren) en stap 3 (concepten uitwerken en selecteren) van de cyclys van ontwerpend leren niet automatisch gedaan worden.
Dit onderzoek vindt natuurlijk grotendeels buiten Minecraft plaats. Om het creatieve proces te bevorderen is het belangrijk dat kinderen de tijd en ruimte krijgen om dit onderzoek te doen. Welke torens zijn er zoal? Hoe zien die er uit? Welke constructietechnieken zijn er? Wat zijn voor- en nadelen? Hetzelfde geldt voor de rekenopdracht, het doolhofontwerp. 


Terugblik: wat ging er goed?
Na een lange en intensieve voorbereiding is het altijd spannend om achteraf te kijken of het werkte. In de afsluiting waren de deelnemers enthousiast en dankbaar. Wat ging er volgens mij goed?
  • Alle deelnemers hebben op eigen niveau in Minecraft gespeeld.
  • Thijs en ik konden voldoende rondlopen om individuele deelnemers te helpen, maar de groep deelnemers (nu dertien) had zeker niet twee keer zo groot moeten zijn. 
  • Er waren voldoende koptelefoons en externe muizen beschikbaar voor deelnemers die dit niet zelf meegenomen hadden. En genoeg snacks!
  • De deelnemers kenden de verschillen tussen single player en multiplayer. En de verschillen tussen survival en creative mode.
  • Ze konden zich (enigszins) redden in een Minecraft wereld. En, ze wisten ook hoe ze zelf nieuwe dingen konden leren.
  • Ze konden zelf een wereld voorbereiden en delen met anderen.
  • Ze hadden drieëneenhalf uur intensief en enthousiast meegedaan! 
  •  


Terugblik: wat kan er beter?
Het was de eerste keer dat ik deze workshop zo verzorgde en dan merk je altijd dat er bepaalde onderdelen bijgesteld kunnen worden. Wat zou ik een volgende keer anders doen?
  • In de aankondiging van de workshop stond nadrukkelijk dat deelnemers een eigen laptop moesten meenemen met daarop Minecraft geïnstalleerd. Het bleek dat niet iedereen een voldoende krachtige laptop had om Minecraft soepel op de draaien. Dat zorgde voor haperingen, herinstallaties, etc. Volgende keer dus toch minimale specificaties opgeven, of deelnemers vooraf kort iets laten testen.
  • De tijdsindeling van de workshop zou ik iets wijzigen. Sommige onderdelen voelden wat krap en anderen weer wat ruim. Een betere indeling is volgens mij als volgt:
    • Keynote - 30 minuten
    • Deel 1 - 60 minuten
    • Deel 2 - 60 minuten
    • Deel 3 - 60 minuten
  • Het was een bewuste keuze om deelnemers eerst survival mode te laten spelen en daarna creative mode. Dat bleek best ingewikkeld, omdat de meeste deelnemers in de eerste nacht nog geen fakkels konden maken. Het is een idee om te beginnen met creative mode. Maar of dat echt beter werkt? Misschien gewoon een kwestie van uitproberen!
  • Op mijn werkkaarten stonden QR codes naar korte instructievideo's over specifieke handelingen. Lang niet alle deelnemers hadden eerder een QR code gescand of wisten hoe dit moest. Misschien ook deze manier van werken in de aankondiging alvast opnemen?
  • Er is een aparte MinecraftEDU versie op de markt die voor het onderwijs erg interessant is. Het maakt het bouwen van wereld veel eenvoudiger en je kunt deelnemers veel meer sturen (en beperken), waardoor educatieve doeleinden beter tot hun recht komen. Echter, voor de MinecraftEDU versie heb je als school een abonnement nodig en licenties voor gebruikers. Voor deze workshop was dat niet haalbaar binnen de beperkingen van de HU en onzekerheid over de hoeveelheid deelnemers. Vandaar dat we met de meest standaard versie van Minecraft hebben gewerkt. Dat was een goede kennismaking, maar een vervolg in MinecraftEDU zou natuurlijk prachtig zijn!


Vooruitblik: hoe nu verder?
Deze workshop is voor mij aanleiding om meer met gaming en onderwijs te doen. De komende tijd zijn er diverse initiatieven die uit deze workshop zijn ontstaan.
  • Begin april is er een BIC-netwerk bijeenkomst van ICT coördinatoren. Ik mag hen een workshop geven over Minecraft in het onderwijs. Niet deze zelfde workshop van 3,5 uur, maar een korte kennisoverdracht van ongeveer drie kwartier.
  • Eind april neem ik een podcast op met Robin Smorenburg, leerkracht basisonderwijs, over Minecraft in het onderwijs.
  • De komende weken neem ik een derde vlog op over gaming in het onderwijs. De keynote van deze workshop zal ik onder andere daarvoor gebruiken, maar ook het recente artikel dat op  Mediawijzer.net is verschenen: www.mediawijzer.net/goede-games-onderwijs-er
  • Er zijn (vage) plannen voor een eventuele tweede workshop als vervolg op deze workshop. Daarin zouden we meer de diepte in kunnen gaan over hoe Minecraft succesvol in het onderwijs ingezet kan worden.

Delen van materialen
Ik was eerst wat huiverig om al mijn materialen van deze workshop zomaar te delen. Maar in het onderwijs is het eigenlijk best gebruikelijk om lesmateriaal uit te wisselen. Bovendien is Minecraft zelf ook een heel open platform en wordt het juist aangemoedigd om zoveel mogelijk met anderen te delen. Dus, hieronder staan mijn materialen:
Mocht je met Minecraft aan de slag willen, dan hoop ik dat dit blog en deze materialen helpen. In dat geval zou ik het leuk vinden te horen hoe het is gegaan en iets van terugkoppeling te ontvangen. Natuurlijk kan ik ook als zzp'er deze workshop elders verzorgen. Als je daar interesse in hebt, neem dan gerust contact met me op. Mocht je tegen wat voor probleem dan ook aanlopen, gebruik dan onderstaand algoritme om het op te lossen.



vrijdag 18 maart 2016

Podcast #22 Ilona Jens: Mediasmarties


In mijn 22e podcast spreek ik met Ilona Jens, zij is eigenaar en producent bij JVtv en Mediasmarties. Samen praten we over mediaontwikkeling van kinderen en hoe je hierbij als mediaproducent kunt aansluiten. We kijken specifiek naar de mogelijkheden van Mediasmarties, de Mediasmarties Academie en het mediagebruik zowel thuis als in de klas.

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.



Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, de podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@IlonaJens of @donzuiderman). Ik zou het erg waarderen als je een review schrijft in de iTunes Store en deze podcast weer deelt met anderen!

maandag 14 maart 2016

Boek review: Hello Ruby

Vorige week verscheen het prachtige kinderboek Hello Ruby van de Finse auteur Linda Liukas eindelijk in het Nederlands. Het boek maakt leren programmeren op speelse, avontuurlijke en fantasievolle wijze toegankelijk voor meisjes en jongens vanaf ongeveer vijf jaar. Geheel in de stijl van het boek, schrijf ik deze review in het format met hoofdstukken.


Hoofdstuk 1: Hello Ruby!
Hello Ruby is het eerste kinderboek van Linda, na een zeer succesvolle Kickstarter campagne. Het hoofdpersonage, Ruby, is een zeer fantasievol en proactief meisje van zes jaar. Als ze op een dag alleen thuis is, beleeft ze een spannend avontuur op zoek naar diverse edelstenen. Ze ontmoet allerlei personages, zoals Sneeuwluipaard (Apple), de pinguïns (Linux) en de robots (Android) en komt spelenderwijs in aanraking met typische programmeerconcepten, zoals loops, algoritmes, volgordelijkheid, debuggen, etc. 

Hoofdstuk 2: Prentenboek en voorleesboek
Hello Ruby is vooral gewoon een ontzettend leuk en toegankelijk kinderboek. Linda heeft prachtige prenten getekend met talloze grappige details voor zowel jong en oud. Het is daarmee tegelijk prentenboek en voorleesboek. Mijn dochter van (bijna!) vier en zoon van (al!) zes vinden het een erg grappig en leuk boek. En ze snappen de problemen die opgelost moeten worden en ze vinden het geweldig dat Ruby fouten maakt bij het oplossen.

Hoofdstuk 3: Activiteitenboek
Vanaf pagina 69 verandert Hello Ruby ineens in een activiteitenboek. Met heel veel kleine toegankelijke opdrachten (22 in totaal) kunnen kinderen spelenderwijs aan de slag. De activiteiten zijn duidelijk opgeknipt in betekenisvolle delen en lijken meer op spelletjes/puzzeltjes dan gecompliceerde programmeeropdrachten.


Hoofdstuk 4: Website
Bij de activiteiten is af en toe specifiek materiaal nodig. Natuurlijk kun je zelf dit materiaal maken (dat is vaak wel zo leuk), maar het boek wordt ook ondersteund door een uitstekende website waar je benodigde materialen kunt downloaden en printen.

Hoofdstuk 5: Onderwijs
Zoals ook in hoofdstuk 3 vermeld, staan er heel handige opdrachten in het activiteitendeel van het boek. Hierin komen de programmeerprincipes (of computational thinking) duidelijk naar voren, zoals algoritmes, datastructuren, patroonherkenning, Booleans, herhalingen en functies. Daarmee is het boek direct te gebruiken voor leuke lesactiviteiten. Daarnaast staan er op de website specifieke lesbrieven en inspirerende verhalen van leerkrachten ter ondersteuning.


Epiloog
Bij mijn zoon in groep 2 werken ze met thema's, zoals gezondheid, de herfst en het postkantoor. Ik zou het geweldig vinden als naast deze traditionele thema's ook meer ruimte zou komen voor dit soort innovatieve thema's rondom programmeren. Er zijn talloze materialen beschikbaar voor jonge kinderen (apps, websites, kleuterrobots) en nu dus ook dit prachtige boek!

Meer info over Hello Ruby staat op www.helloruby.com. Vorige week gaf Linda Liukas een zeer interessante lezing over haar boek en computational thinking in De Balie, Amsterdam. Deze is online terug te kijken via https://vimeo.com/158676890

Momenteel is Linda alweer bezig met de opvolger van Hello Ruby, waarin Ruby als een soort Alice in Wonderland in de computer kruipt en vervolgens in een wondere wereld terecht komt. Iets om naar uit te kijken!

Virtual reality in de klas


Een paar weken geleden zag ik een tweet voorbij komen van Kennisnet waarin gezocht werd naar pilot-scholen voor hun nieuwe les over virtual reality (VR). Ik reageerde direct enthousiast en in minder dan geen tijd had ik een zeer constructief telefonisch overleg met Remco Pijpers over het kunnen uitvoeren van deze les met Pabo-studenten.

Ik ontving de conceptversie van de les vooraf, evenals een aantal kartonnen VR-brillen om de les mee te kunnen geven. Het idee van de les is eenvoudig:
  • De leerlingen zijn nieuwsgierig naar virtual reality en technologische ontwikkelingen.
  • De leerlingen zijn bekend met de techniek en de toekomstige mogelijkheden van VR.
  • De leerlingen gaan actief aan de slag met VR aan de hand van verschillende apps.
  • De leerlingen reflecteren op verschillende toepassingen van VR.
  • De leerlingen denken na over de filosofische aspecten van VR in de toekomst.
Kortom, in groepjes lopen leerlingen langs verschillende stations waar een kartonnen VR-bril ligt met een smartphone en een bepaalde VR app. Ze ervaren de app en discussiëren over de kwaliteit ervan. Ze verwerken hun bevindingen in een werkblad.

De les staat sinds gisteravond openbaar op de site van Kennisnet: www.kennisnet.nl/artikel/virtual-reality-in-de-klas-met-deze-les-kun-je-meteen-aan-de-slag Daar is de leerkrachtenhandleiding en het werkblad, zowel voor PO als VO te downloaden. Ook staat hier een link naar een korte enquête voor leraren om hun bevindingen te delen, een link naar een eerdere podcast van Kennisnet over virtual reality én een brochure (.pdf) over virtual reality in het onderwijs.



In de les van Kennisnet staan zes voorbeeld VR apps om de les mee te geven, maar deze kunnen natuurlijk aangevuld of vervangen worden door alternatieve apps. Inmiddels zijn er namelijk honderden VR apps gratis beschikbaar voor zowel iOS (iPhone) en Android (Samsung, HTC, Sony, etc). De les is dus eenvoudig te actualiseren of aan te passen naar eigen behoefte. Een overzicht met actuele en mooie VR apps staat bijvoorbeeld op de site van VR motion: www.vrmotion.nl/vr-apps-games

Geïnteresseerde studenten konden zich inschrijven om de les bij mij te volgen. Uiteindelijk hebben negentien studenten de les gevolgd en zij waren allen razend enthousiast. Zij ontvangen van Kennisnet vijf  kartonnen VR-brillen waarmee ze de les dit schooljaar in hun stageklas zullen uitvoeren met leerlingen. Met elke student heb ik afgesproken om tijdens de les enkele foto's te maken en over de bevindingen te schrijven. Hun materialen zal ik verzamelen, bundelen en publiceren op mijn weblog.

Tot slot kregen alle studenten onderstaande achtergrondinformatie mee.


Achtergrondinformatie over virtual reality
Een basisschoolleerkracht uit Enschede, Jasper Bloemsma, deelt allerlei materiaal over VR. Op zijn blog staan prachtige voorbeelden en achtergrondinformatie om met VR in de klas aan de slag te gaan: www.meesterjasper.nl/index.php/nieuws/vr-blog

Jasper heeft ook een PowerPoint gemaakt die aansluit bij de les van Kennisnet. Deze deelt hij ook via zijn website: www.meesterjasper.nl/index.php/projecten/virtual-reality-lessen

Een andere rijke bron voor VR materiaal is via de site van Jaunt te vinden (www.jauntvr.com/content). Zij publiceren allerlei VR video's, waardoor je als kijker echt de ervaring hebt om ergens bij te zijn. Aanrader!
 


Verder kan het heel handig zijn om voor alle VR apps een uitgeprint papier te hebben met daarop QR codes naar de specifieke apps in de juiste App Store (zowel voor Android als iOS). Leerlingen hoeven dan alleen met hun smartphone de QR code te scannen en kunnen de juiste app direct downloaden.

QR codes zijn eenvoudig zelf te maken met behulp van een online QR code generator, bijvoorbeeld http://nl.qr-code-generator.com. Zo heb ik bij de de les van Kennisnet zelf een blad met QR codes voor de apps in iOS gemaakt, te downloaden en printen via QR codes voor iOS.

Tot slot, het is tegenwoordig ook redelijk makkelijk om eigen 360° foto's en/of video's te maken. De app Street View van Google geeft al de mogelijkheid om eigen 360° foto's te maken en delen met anderen. Daarnaast zijn er ook speciale camera's die video in 360° opnemen. Dit formaat wordt al door Youtube ondersteund, dus deze video's zijn zelf te uploaden en bekijken met een VR bril. Vooralsnog werkt dit het beste in de browser van Google zelf: Chrome.
Een mooi overzicht van beschikbare 360° videocamera's staat op https://unimersiv.com/post/buy-the-best-360-cameras-345/?ref=red-share


Wordt vervolgd
Ik ben heel benieuwd hoe de les zal verlopen in de stageklassen en hoop dat de kinderen net zo enthousiast zullen reageren als de studenten zelf. Bovendien hoop ik dat er mooie momenten en mogelijke verbeteringen worden gedeeld met elkaar. Wordt vervolgd!


zondag 13 maart 2016

BOBO VR unboxing & testing

Vorige week won ik via een wedstrijd op Twitter een prachtige BOBO VR bril ter waarde van € 35 van www.vrmotion.nl. Deze VR bril is daarmee een kleine upgrade ten opzicht van de bekende Cardboard, maar wel direct kwalitatief een stuk beter! In onderstaande video demonstreer ik hoe eenvoudig en gaaf het is om virtual reality te ervaren. Ik gebruik daarvoor de demonstratie app Cedar Point VR.



Morgen verschijnt mijn uitgebreide blogpost over hoe je virtual reality in de klas kunt inzetten!

vrijdag 11 maart 2016

Podcast #21 Allard Strijker en Remco Pijpers: 21e eeuwse vaardigheden

Remco en Allard

In mijn 21e podcast spreek ik met Allard Strijker (SLO) en Remco Pijpers (Kennisnet) over het nieuwe model van de 21e eeuwse vaardigheden (21st century skills). We gaan de diepte in over mediawijsheid en computational thinking en kijken hoe scholen hiermee aan de slag kunnen gaan.

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.



Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, de podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn altijd van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@allardstrijker, @remcopijpers of @donzuiderman). Ik zou het erg waarderen als je een review schrijft in iTunes en deze podcast weer met anderen deelt!

dinsdag 8 maart 2016

THE B1NARY GAME - R0UND 00010


UPDATE: Ook deze puzzel is weer razendsnel gekraakt... Onderaan in de comments staat het goede antwoord, maar ook in code. Je kunt dus zeker nog zelf de code proberen te kraken.

Ik heb een nieuwe puzzel gemaakt! Hieronder staat een binaire code. Kraak de code en post het goede antwoord als reactie op dit blogartikel! Je kunt eventueel gebruik maken van drie hints onderaan de binaire code. Ook is het toegestaan om extra informatie op te zoeken om het juiste antwoord te vinden. Succes!

10111 00001 10100 01001 10011 00100 00101
10110 01111 01100 00111 00101 01110 00100 00101
01001 01110 00100 00101 10010 00101 00101 01011 10011

01101 00011 01101 01100 11000 11000 10110 01001 01001
01101 00011 01101 01100 11000 11000 11000
01101 01101 01001 01001
01101 01101 10110
01101 00011 01101 01100 11000 11000 11000 01001 01001 01001


Mijn eerste puzzel (klik) was binnen een dag gekraakt. Ik ben heel benieuwd hoe lang deze tweede puzzel het volhoudt. Net als de vorige keer ontvang ik graag feedback: wat vind je goed, sterk, interessant, innovatief, uitdagend? Maar ook: wat was voorspelbaar, saai, moeilijk, overbodig, etc?

Kortom, alle tips zijn welkom voor de volgende ronde! Mocht je zelf willen meedenken over een volgende puzzel, neem gerust contact met me op! En, zoals altijd, vind je dit een leuk initiatief: deel het weer met anderen!

vrijdag 4 maart 2016

Podcast #20 Maarten Sprenger: Slim zoeken op internet


In mijn twintigste podcast spreek ik met Maarten Sprenger, auteur van het boek Slim zoeken op internet (www.slimzoeken.nu). Maarten is media literacy expert en content curator bij Wizenoze in Amsterdam. Samen praten we over informatievaardigheden (of zoekvaardigheden), de verschillende vormen die er zijn, het ontbreken van deze vaardigheden bij veel mensen en hoe er in het onderwijs aandacht aan besteed moet worden.

Luister naar ons gesprek via Soundcloud.com of klik hieronder op play.



Je kunt je abonneren op mijn podcast, door in de iTunes store, de podcast app of Soundcloud.com te zoeken op Don Zuiderman. Reacties op deze podcast zijn altijd van harte welkom, bijvoorbeeld onderaan deze blogpost of via Twitter (@maartenspr of @donzuiderman). Laat gerust een review achter in iTunes en deel deze podcast weer met anderen!