maandag 14 maart 2016

Boek review: Hello Ruby

Vorige week verscheen het prachtige kinderboek Hello Ruby van de Finse auteur Linda Liukas eindelijk in het Nederlands. Het boek maakt leren programmeren op speelse, avontuurlijke en fantasievolle wijze toegankelijk voor meisjes en jongens vanaf ongeveer vijf jaar. Geheel in de stijl van het boek, schrijf ik deze review in het format met hoofdstukken.

Hoofdstuk 1: Hello Ruby!
Hello Ruby is het eerste kinderboek van Linda, na een zeer succesvolle Kickstarter campagne. Het hoofdpersonage, Ruby, is een zeer fantasievol en proactief meisje van zes jaar. Als ze op een dag alleen thuis is, beleeft ze een spannend avontuur op zoek naar diverse edelstenen. Ze ontmoet allerlei personages, zoals Sneeuwluipaard (Apple), de pinguïns (Linux) en de robots (Android) en komt spelenderwijs in aanraking met typische programmeerconcepten, zoals loops, algoritmes, volgordelijkheid, debuggen, etc.

Hoofdstuk 2: Prentenboek en voorleesboek
Hello Ruby is vooral gewoon een ontzettend leuk en toegankelijk kinderboek. Linda heeft prachtige prenten getekend met talloze grappige details voor zowel jong en oud. Het is daarmee tegelijk prentenboek en voorleesboek. Mijn dochter van (bijna!) vier en zoon van (al!) zes vinden het een erg grappig en leuk boek. En ze snappen de problemen die opgelost moeten worden en ze vinden het geweldig dat Ruby fouten maakt bij het oplossen.

Hoofdstuk 3: Activiteitenboek
Vanaf pagina 69 verandert Hello Ruby ineens in een activiteitenboek. Met heel veel kleine toegankelijke opdrachten (22 in totaal) kunnen kinderen spelenderwijs aan de slag. De activiteiten zijn duidelijk opgeknipt in betekenisvolle delen en lijken meer op spelletjes/puzzeltjes dan gecompliceerde programmeeropdrachten.

Hoofdstuk 4: Website
Bij de activiteiten is af en toe specifiek materiaal nodig. Natuurlijk kun je zelf dit materiaal maken (dat is vaak wel zo leuk), maar het boek wordt ook ondersteund door een uitstekende website waar je benodigde materialen kunt downloaden en printen.

Hoofdstuk 5: Onderwijs
Zoals ook in hoofdstuk 3 vermeld, staan er heel handige opdrachten in het activiteitendeel van het boek. Hierin komen de programmeerprincipes (of computational thinking) duidelijk naar voren, zoals algoritmes, datastructuren, patroonherkenning, Booleans, herhalingen en functies. Daarmee is het boek direct te gebruiken voor leuke lesactiviteiten. Daarnaast staan er op de website specifieke lesbrieven en inspirerende verhalen van leerkrachten ter ondersteuning.

Epiloog
Bij mijn zoon in groep 2 werken ze met thema's, zoals gezondheid, de herfst en het postkantoor. Ik zou het geweldig vinden als naast deze traditionele thema's ook meer ruimte zou komen voor dit soort innovatieve thema's rondom programmeren. Er zijn talloze materialen beschikbaar voor jonge kinderen (apps, websites, kleuterrobots) en nu dus ook dit prachtige boek!

Meer info over Hello Ruby staat op www.helloruby.com. Vorige week gaf Linda Liukas een zeer interessante lezing over haar boek en computational thinking in De Balie, Amsterdam. Deze is online terug te kijken via https://vimeo.com/158676890

Momenteel is Linda alweer bezig met de opvolger van Hello Ruby, waarin Ruby als een soort Alice in Wonderland in de computer kruipt en vervolgens in een wondere wereld terecht komt. Iets om naar uit te kijken!

Geen opmerkingen: