Workshop blogstrategie
Elise Roders gaf de eerste workshop over blogstrategie. Elise is samen met Katja Staring oprichter van Familie van i en is van oorsprong taalwetenschapper. Haar doel van deze workshop was om haar ervaringen op het gebied van professioneel bloggen te delen.
Bloggen is werken. Het kost tijd en energie en het helpt om het goed te plannen. Het belangrijk om te weten waarom en voor wie je blogt (een strategisch blogplan). Maar misschien begint het wel bij de essentiële vraag waarom je überhaupt zou willen bloggen. Elise gaf als eerst redenen waarom veel mensen het niet te doen:
- Het kost veel tijd;
- Je geeft kennis (gratis) weg;
- Je houdt niet van sociale media;
- Je weet niet waarover je moet schrijven;
- Je weet niet voor wie je moet schrijven;
- Anderen reageren niet op blogartikelen.
Die laatste reden heet ook wel 'death of comments', het lijkt alsof anderen steeds minder op blogartikelen reageren. Echter, de interactie vindt tegenwoordig plaats door middel van likes, retweets en discussies via andere sociale media. Gelukkig gaf Elise ook voldoende redenen om wel te bloggen:
- Het zorgt voor klantenbinding, ze komen regelmatig op je website;
- Veel mensen ervaren een blog als betrouwbaarder dan een algemeen persbericht;
- Je ontwikkelt autoriteit als expert;
- Je krijgt interactie met jouw doelgroep;
- Je wordt beter gevonden door Google (SEO; search engine optimization).
Bovenstaande redenen vind ik behoorlijk commercieel. Als edublogger schrijf ik vooral om mijn eigen gedachten te ordenen, analyseren, reflecteren en dit weer met anderen te delen.
Om een goede blogstrategie te bepalen, dien je volgens Elise over drie elementen goed na te denken:
- Expertise;
- Passie;
- Behoefte van de tribe.
Ad 1. Expertise
Vraag jezelf af wie jij bent. Wat is jouw persoonlijke informatie, historie, expertise? Je hebt een unieke stem en mening.
Ad 2. Passie
Waarom wil je bloggen? Wil je mensen helpen, jezelf uiten, bekend worden, professionaliseren, verzamelen, profileren, etc?
Ad 3. Behoefte van de tribe
Jouw tribe (stamgroep) is jouw doelgroep. Voor wie schrijf je eigenlijk? Beschrijf je tribe op het gebied van sekse, leeftijd, beroep, interesses, etc.
Het gezamenlijke snijvlak van deze drie elementen is jouw niche. Daar lever jij als blogger een unieke en waardevolle bijdrage!
De Familie van i heeft een gratis whitepaper over diverse blogvormen en blogtypen. Dit whitepaper is te downloaden via www.familievan-i.nl/blog/gratis-whitepaper
De verspreiding en/of promotie van jouw blog kan op meerdere manieren:
- Via sociale media (tweets, Facebook, Pinterest boards, etc.);
- Ad hoc (reacties op andere blogs, face to face, in je profiel of e-mail handtekening);
- Vindbaarheid (SEO).
Samenvattend concludeerde Elise dat het met name belangrijk is dat jouw tribe jouw blog goed kan lezen. Er zijn momenteel al heel veel blogs en content-curatie is tegenwoordig zeer waardevol. Daarnaast lijken bewegende beelden (video's, animaties, simulaties, animated GIFs, etc.) steeds belangrijker te worden als aandachtstrekkers.
Moeiteloos bloggen doe je zo
Moeiteloos bloggen doe je zo
Micky Devente en Gemma Steeman verzorgden het volgende onderdeel over snel en effectief schrijven. Zij gaven talloze tips om de leesbaarheid en toegankelijkheid van jouw blog te verbeteren, zoals een goede openingsalinea, voldoende tussenkopjes, eigen schrijfstijl, etc.
Zij presenteerden een format wat goed lijkt te werken, waarbij je begint met het belangrijkste (conclusies eerst), daarna de onderbouwing en verdieping beschrijft en tot slot extra relevante informatie onderaan het artikel plaatst. De meeste lezers komen niet verder dan de eerste alinea (dus ik ben benieuwd wie dit daadwerkelijk leest :)) dus zorg dat je in elk geval je belangrijkste boodschap hebt kunnen meegeven.
Een onderwerp waar niet zo veel over gesproken werd, maar waar ik wel persoonlijk erg benieuwd naar ben is storytelling. Hoe zuig je de lezer/kijker in jouw verhaal. Waarom pakt het ene wel en het andere niet? Misschien een leuk onderwerp voor de volgende bloggersbijeenkomst?
Brainstorm
Zij presenteerden een format wat goed lijkt te werken, waarbij je begint met het belangrijkste (conclusies eerst), daarna de onderbouwing en verdieping beschrijft en tot slot extra relevante informatie onderaan het artikel plaatst. De meeste lezers komen niet verder dan de eerste alinea (dus ik ben benieuwd wie dit daadwerkelijk leest :)) dus zorg dat je in elk geval je belangrijkste boodschap hebt kunnen meegeven.
Een onderwerp waar niet zo veel over gesproken werd, maar waar ik wel persoonlijk erg benieuwd naar ben is storytelling. Hoe zuig je de lezer/kijker in jouw verhaal. Waarom pakt het ene wel en het andere niet? Misschien een leuk onderwerp voor de volgende bloggersbijeenkomst?
Brainstorm
Eén van de meest waardevolle momenten van de dag was de brainstorm in kleine groepjes. We moesten daadwerkelijk nadenken over onze eerst volgende blogonderwerpen en deze op post-its opschrijven. Vervolgens gingen we met elkaar in gesprek om deze onderwerpen verder uit te denken en concretiseren. Mijn lijstje ziet er als volgt uit (in enigszins willekeurige volgorde):
Het was jammer dat er niet meer tijd voor dit programma-onderdeel was ingeruimd, want eigenlijk gingen we nu echt met elkaar de diepte in en werd het voor een ieder betekenisvol. Nog een tip voor de volgende bloggersbijeenkomst!
Beeld en blog
De laatste keynote was van Nelleke van der Vaart, grafisch ontwerper van Veek Studio over het gebruik van beelden bij jouw blog. In eerste instantie dacht ik dat het over auteursrecht zou gaan, maar Nelleke gaf een inkijkje in de psychologie van het beeld! Het is haar doel om mensen te verrassen met beeld. Haar motto is KISS (keep it simple, stupid). Zij geeft aan dat beeld kan emotioneren, overtuigen, verduidelijken of inspireren.
Ze heeft verschillende vormen en kleuren geanalyseerd en stelt het volgende:
Hoewel Nelleke veel inspirerende voorbeelden gaf (en ik haar beelden echt heel mooi vond), voelt dit voor mij als een aparte expertise en een enorme extra tijdsinvestering. In mijn blog richt ik mij voornamelijk op relevante inhoud. Als ik ook nog eens dagen bezig moet zijn met het perfectioneren van mijn beelden, blog ik aanzienlijk minder frequent...
- De bloggersbijeenkomst zelf;
- Publicatie van Kennisnet: computing-onderwijs in de praktijk;
- Cinekid symposium volgende week;
- Podcast op het Hyperion over programmeren als vak in het VO;
- MOOC Mediawijsheid van mediawijs.be
- Gamegeletterdheid;
- Column: weten scholen eigenlijk wel wat ze willen qua visie op ICT & Onderwijs?;
- Review van het lespakket Reclame Rakkers.
Het was jammer dat er niet meer tijd voor dit programma-onderdeel was ingeruimd, want eigenlijk gingen we nu echt met elkaar de diepte in en werd het voor een ieder betekenisvol. Nog een tip voor de volgende bloggersbijeenkomst!
Beeld en blog
De laatste keynote was van Nelleke van der Vaart, grafisch ontwerper van Veek Studio over het gebruik van beelden bij jouw blog. In eerste instantie dacht ik dat het over auteursrecht zou gaan, maar Nelleke gaf een inkijkje in de psychologie van het beeld! Het is haar doel om mensen te verrassen met beeld. Haar motto is KISS (keep it simple, stupid). Zij geeft aan dat beeld kan emotioneren, overtuigen, verduidelijken of inspireren.
Ze heeft verschillende vormen en kleuren geanalyseerd en stelt het volgende:
- Rond staat voor vrouwelijk, perfect, volledig;
- Vierkant staat voor praktisch, logisch, veilig;
- Driehoek staat voor mannelijk, kracht, structuur;
- Rood staat voor lichaam, mannelijk, opvallend;
- Blauw staat voor geest, commercieel, zakelijk;
- Geel staat voor emotie, creativiteit, positief;
- Groen staat voor balans, groei, rust.
Met dat in je achterhoofd is het interessant om eens naar bedrijfslogo's te kijken, zoals HEMA, Heineken, Albert Heijn, SP, McDonald's, de NS, Facebook, etc.
Hoewel Nelleke veel inspirerende voorbeelden gaf (en ik haar beelden echt heel mooi vond), voelt dit voor mij als een aparte expertise en een enorme extra tijdsinvestering. In mijn blog richt ik mij voornamelijk op relevante inhoud. Als ik ook nog eens dagen bezig moet zijn met het perfectioneren van mijn beelden, blog ik aanzienlijk minder frequent...
Conclusie
Ik merk dat ik een flink aantal tips zelf niet uitvoer. Misschien is dat koppigheid of misschien ben ik gewoon dom. Eigenlijk had ik deze blogpost anders moeten noemen. Iets in de trant van Zeven tips om een volgend bloggersbijeenkomstfiasco te voorkomen! Maar ik houd niet zo van sensatie en aandachttrekkerij. Ik wil graag mijn eigen mening geven, maar ook een genuanceerd beeld weergeven met voldoende onderbouwing. Daarin ben ik ook nog altijd lerende...
Ik vond het heel bijzonder om bij deze bloggersbijeenkomst aanwezig te mogen zijn. Ik heb een aantal keer een blog voor Mediawijzer.net geschreven, maar ik ben voornamelijk op mijn eigen edublog actief. Ik vond het fijn om in een aantal gestructureerde keynotes meer te horen over professioneel bloggen, maar het waren met name de interactieve momenten (de brainstorm, de pauze, de borrel) die voor verdieping en verrijking zorgden!
De boekentip Het wetboek voor bloggers van Charlotte Meindersma ga ik binnenkort maar eens lenen in de bieb! Mediawijzer.net, heel erg bedankt voor deze waardevolle bloggersbijeenkomst! Hopelijk mag ik er volgend jaar weer bij zijn!
Ik vond het heel bijzonder om bij deze bloggersbijeenkomst aanwezig te mogen zijn. Ik heb een aantal keer een blog voor Mediawijzer.net geschreven, maar ik ben voornamelijk op mijn eigen edublog actief. Ik vond het fijn om in een aantal gestructureerde keynotes meer te horen over professioneel bloggen, maar het waren met name de interactieve momenten (de brainstorm, de pauze, de borrel) die voor verdieping en verrijking zorgden!
De boekentip Het wetboek voor bloggers van Charlotte Meindersma ga ik binnenkort maar eens lenen in de bieb! Mediawijzer.net, heel erg bedankt voor deze waardevolle bloggersbijeenkomst! Hopelijk mag ik er volgend jaar weer bij zijn!
Al mijn foto's zijn te bekijken via https://flic.kr/s/aHsknjQTNx
Don, ik ga hiermee meteen de 'death of comments'-regel doorbreken! Wat fijn dat je zo snel een blogartikel hebt gemaakt van de bijeenkomst van gisteren. Een hele mooie weergave en samenvatting van de dag. Die ga ik zeker gebruiken bij mijn eigen heel erg toekomstige blogartikel. Bij mij ontbreekt overigens ook de commerciële drijfveer om te bloggen, daarom zijn we ook edubloggers, toch? En kom je een keer kijken bij mijn training Storytelling? Dan kun je daar meteen ook een blog over schrijven. Met een hele pakkende titel ;-)
BeantwoordenVerwijderenHee Karen, wat leuk dat je reageert. Even wennen hoor, ik ken deze interactie op mijn blog helemaal niet!
BeantwoordenVerwijderenIk kom graag een keertje kijken bij jouw training Storytelling, dat lijkt me heel interessant. Uiteraard schrijf ik dan een blogartikel. Wanneer is zo'n training?
Karen, super! Je hebt mij meteen ook geïnspireerd om hier te reageren. Goed voorbeeld doet goed volgen :-) En inderdaad fijn dat Don zo snel een blogartikel heeft geschreven (nogmaals dank, Don!). Ik ben nu al benieuwd naar het artikel over storytelling!
BeantwoordenVerwijderenMooi verslag Don! Ik heb het gedeeld op LinkedIn.
BeantwoordenVerwijderenGroeten, Elise
Wow, wat een leven hier ;-) Don, ik ga je even mailen over een afspraak. De training Storytelling geef ik het hele jaar door met mijn collega Peter Sterk op locatie, maar op 18 februari bijvoorbeeld op een locatie in Utrecht en vanwege succes mogelijk ook nog eerder in november. Veel plezier donderdag bij Cinekid, Micky jij ook! Helaas kan ik er niet bij zijn, maar ik gok toch ook een beetje op een mooi informatief blogartikel van jou Don ;-)
BeantwoordenVerwijderenIk weet even niet hoe ik met al deze levendigheid moet omgaan... Gewoon maar terug schrijven dus... Ik ga inderdaad mijn best doen voor een mooi blogartikel over Cinekid aanstaande donderdag. Komt waarschijnlijk maandag (pas) online, gelijktijdig op mijn blog en Mediawijzer.net.
VerwijderenVerder houd ik me erg aanbevolen voor de training Storytelling. Mocht ik een keer kunnen aanschuiven, graag! Inmiddels een afspraak gemaakt om bij te kletsen, dus dat komt helemaal goed :)
Ha Don, leuk om jouw aantekeningen naast die van mij te hebben. Die van jou zijn veel gedetailleerder ;) Het was een informatieve middag! Groeten, Maud
BeantwoordenVerwijderenDag Maud,
VerwijderenHet was zeker een informatieve middag, ik heb me (soms) suf geschreven om een beetje bij te blijven. Niet iedereen kunnen spreken. Volgens mij hebben we wel handen geschud, maar verder niet gekletst. Komt wellicht binnenkort eens!
Groet,
Don