Op zaterdag 22 november was de regiofinale van de FIRST LEGO League (FLL) in Utrecht. In het prachtige gebouw van Creative College in Overvecht streden zeven scholen voor een plek in de Benelux finale. Ieder team heeft zich de afgelopen maanden voorbereid, onder andere door het bouwen én programmeren van een eigen LEGO robot. Een verslag van deze dag en mijn visie op het toernooi als jurylid.
Maker movement
Het onderwerp Wetenschap & Techniek staat steeds prominenter op de onderwijsagenda. Als docent ICT & Onderwijs op de pabo, vind ik dit een prachtige ontwikkeling omdat het scholen in staat stelt om (aanvankelijk) programmeren en robotica in het curriculum op te nemen. Het grijpt terug op het concept dat kinderen vanuit verwondering leren en dat zij leren door te maken, creëren en uit te vinden.
Seymour Papert wordt vaak gezien als de grondlegger van deze maker movement. Hij verkondigde al in de jaren ‘60 dat computers kinderen kunnen helpen met leren en hun creativiteit kunnen vergroten. Het idee werd zeer sceptisch ontvangen, immers betaalbare persoonlijke computers waren op dat moment science fiction. Maar Paperts onderzoek leidde tot veel nieuwe ontwikkelingen. In zijn laboratorium kregen kinderen voor het eerst de kans om met de computer te schrijven en afbeeldingen te creëren. De programmeertaal Logo is daar ontwikkeld, tezamen met het eerste speelgoed met computertechnologie.
Tegenwoordig is Papert de expert op het gebied van leren met behulp van technologie. Hij heeft wereldwijd vele educatieve projecten uitgevoerd, soms in afgelegen dorpjes in ontwikkelingslanden. Hij houdt zich continu bezig met het ontwikkelen van mogelijkheden waardoor kinderen leren om te gaan met de digitale wereld en hij is onder andere adviseur voor LEGO Mindstorms.
FIRST LEGO League
De FIRST LEGO League (FIRST staat voor For Inspiration and Recognition of Science and Technology) bestaat sinds 1998 en is sindsdien uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Kinderen van 9 tot 15 jaar strijden tegen elkaar met hun eigen LEGO robot, waarmee ze op de wedstrijdtafel verschillende missies uitvoeren.
De kinderen ervaren vaak het bouwen en programmeren van de LEGO robot als het belangrijkste onderdeel, maar ze moeten ook een project uitvoeren én aantonen dat ze goed kunnen samenwerken.
Elk team presenteert hun voorbereidingen op deze drie gebieden: robot design, project en core values, waarbij juryleden de kinderen beoordelen op hun inspanningen. Daarnaast probeert de robot op de wedstrijdtafel zoveel mogelijk missies te voltooien.
Door al deze onderdelen zijn er aan het eind van de dag veel prijzen uit te rijken en dat zorgt ervoor dat de meeste teams met tenminste één prijs naar huis gaan. Want, uitgangspunt van de FLL is dat kinderen plezier hebben, leren samenwerken en enthousiast worden voor techniek!
Robot missies
In de wedstrijdzaal staan twee wedstrijdtafels tegen elkaar aan, zodat twee teams tegelijkertijd tegen elkaar kunnen strijden. Ze bereiden zich voor door alle hulpstukken klaar te leggen en de strategie nog één laatste keer door te spreken. Als ze klaar zijn, geven de scheidsrechters een teken en telt de presentator af: “Drie, twee, één… LEGO!” Op een groot scherm begint een klok 2,5 minuut af te tellen. Direct rijden de LEGO robots naar hun eerste missie, bijvoorbeeld het openen van een deur, het grijpen van een ring of een bal in een doel gooien. Helaas gaat het niet altijd zoals gehoopt, maar als de robot de missie goed uitvoert, geeft dat een enorme kick!
Als de wedstrijd is afgelopen, wordt het scoreformulier ingevuld en maken de volgende twee teams zich klaar voor een nieuwe wedstrijd. Gedurende de hele dag heeft een team drie wedstrijden, dus ze kunnen zich steeds proberen te verbeteren.
Mijn bevindingen als jurylid Project
Ieder team presenteert het project waaraan ze de afgelopen maanden hebben gewerkt. Samen met collega Gerard Dummer ben ik jurylid om te bepalen welk project nu het beste is. De presentaties zijn zeer divers; zo presenteert één team hun plannen voor een vliegend schoolgebouw, en een ander team een 3D voedselprinter om het mondiale voedseltekort te bestrijden.
Het mooiste project is van basisschool De Kubus. Zij hebben onderzocht hoe de virtual reality bril Oculus Rift kinderen met autisme kan helpen beter te leren. Niet alleen is dit een innovatieve oplossing, maar het is ook een betekenisvolle situatie die niet ondenkbaar is in het onderwijs. Bovendien hebben de leerlingen voor hun project meerdere experts geraadpleegd en een kwalitatief goede projectcyclus doorlopen!
De winnaar
Aan het eind van de dag wint één team de Champion’s Trophy. Dit is het team dat gemiddeld op elk gebied het beste scoort en dat is basisschool De Kleine Dichter uit Utrecht. Zij mogen door naar de Benelux finale op 7 februari 2015. Dit team heeft vorig jaar ook mee gedaan met de FLL en ze zijn, wellicht daardoor, goed voorbereid. Ze hebben een goede robot, een mooi project over een 3D voedselprinter én ze laten gedurende de dag zien dat ze sportief, behulpzaam en enthousiast zijn.
De link met het Mediawijsheid Competentiemodel
Zo op het eerste gezicht lijkt de FLL misschien niet zo veel met mediawijsheid te maken te hebben, maar gedurende de dag werd deze koppeling steeds duidelijker. Ten eerste zijn de kinderen ontzettend druk met het bouwen en programmeren van hun eigen LEGO robot, wat mooi aansluit bij de competentie Apparaten, software en toepassingen gebruiken. Ten tweede is de dag van de regiofinale zelf een overduidelijk voorbeeld van mediawijsheid. Continu worden de kinderen geïnterviewd, gefilmd en gefotografeerd. Kinderen ervaren hierdoor de gemedialiseerde samenleving.
Een mooie illustratie hiervan is het openingspraatje van de presentator. Hij eindigt met de woorden: “Geniet van deze dag! Post op je Facebook, Twitter en Instagram. De hashtag van de dag is #FLL!” De reactie van een jongen uit groep 7 hierop is tekenend: “Ik heb de hele klas geappt dat ze vandaag op #FLL moeten kijken!” Alsof het de gewoonste zaak van de wereld is...
Alle foto's staan op https://flic.kr/s/aHsk5HZ8CX
Dit artikel verschijnt in een iets ingekorte versie op www.mediawijzer.net
Geen opmerkingen:
Een reactie posten