vrijdag 12 december 2014

Visiespel Mediawijsheid

Vanmiddag was de vijfde en laatste bijeenkomst van de minor Mediawijsheid. Centraal stond het onderwerp visie op ICT & Onderwijs, maar visie op mediawijsheid in het bijzonder. Twee mediacoaches, Karin Sieders en Yola Hopmans, van Slim met Media verzorgden als gastdocent het leeuwendeel van de bijeenkomst.

Zij ontwikkelden samen een prachtig bordspel waarmee leerkrachten op een laagdrempelige manier stappen zetten in het formuleren van een gezamenlijke visie op het gebied van mediawijsheid. Karin Sieders heeft eerder deze week een blogartikel geschreven op Mediawijzer.net over dit Visiespel Mediawijsheid.

Hoewel het spel eigenlijk in een schoolteam gespeeld dient te worden, leek het hen een mooie gelegenheid om het spel ook met Pabo-studenten te spelen/testen. Daarnaast vond ik het een zeer waardevolle invulling voor de studenten om op deze manier met elkaar in gesprek te gaan.


Zowel Karin als Yola begeleidde als spelleider een groep van zes studenten. Zij kregen in het spel zowel keuzes als dilemma's op het gebied van mediawijsheid voorgeschoteld, bijvoorbeeld: "Wil onze school een openbaar WIFI-netwerk voor leerkrachten, leerlingen en ouders?" of "Je moet als school gebruik maken van sociale media om leerlingen te bereiken." Over elke keuze of dilemma mocht maximaal drie minuten gediscussieerd worden. Dat hield niet alleen de vaart erin, het zorgde er ook voor dat een groot aantal kaartjes behandeld werd.

Bij ieder kaartje moest gekozen worden of dit onderwerp behouden moest blijven, of daarin geïnvesteerd moest worden of dat dit geparkeerd moest worden voor later. Zo kreeg iedere groep al een flinke aanzet tot een gezamenlijke visie over wezenlijke maatschappelijke keuzes die een school tegenwoordig moet maken.


Ik vond verschillende aspecten van het spel mooi om te zien:
  • Het was een bordspel. Daardoor was het eenvoudig en snel te spelen en waren er weinig toeters en bellen die afleidden van de inhoud en de menselijke interactie.
  • Er waren fiches om te winnen. Dat zorgde voor een extra motivatie om alert te zijn en verhoogde de betrokkenheid.
  • Studenten (en ik!) leerden nieuwe dingen door de zeer diverse kennisvragen, zoals:
    • Wat betekent FOMO? 
    • Wat is de filterbubbel? 
    • Wat is augmented reality? 
    • Wat doet een hashtag?
  • Af en toe werd een video gebruikt om onderwerpen toe te lichten. Deze afwisseling hielp om het fris te houden (het spel duurde twee uur).
  • Het lukte dankzij het spel om in korte tijd diepgang te bereiken waarbij meerdere studenten hun standpunt konden belichten.
  • Het spel slaagde er in om een ingewikkeld theoretisch model door middel van gamification interactief en betekenisvol te maken.
Het spelen van het spel was nog maar de eerste stap. De studenten moeten nu met de uitkomsten een daadwerkelijk advies/visiestuk schrijven over mediawijsheid in het onderwijs. Met deze vertaalslag hoop ik dat zij gemakkelijker de transfer kunnen maken van theorie naar praktijk.

Aan het eind van de bijeenkomst waren alle studenten het in elk geval unaniem eens dat het spel een verrijking was voor hun onderwijs en dat het zeker onderdeel moet blijven van de minor. Volgend jaar weer dus!

Alle foto's staan op https://flic.kr/s/aHsk6Qz8kg

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen