zondag 24 april 2016

Landelijke finale ScratchMatch 15/16

Ongeveer een jaar geleden opperde mijn collega Gerard Dummer het volgende: "Weet je wat een leuk idee zou zijn? ScratchMatch! Waarbij leerlingen een zo mooi mogelijk project in Scratch programmeren. Dan spelen ze elkaars projecten en dan stemmen ze op de beste projecten. Maar, ze mogen uitsluitend andere teams punten toekennen. Een beetje zoals bij het Eurvisiesongfestival. Met eerst een schoolfinale, daarna een regiofinale en uiteindelijk een landelijke finale. Hoe klinkt dat? Doe je mee?"

En nu, één jaar later, hebben we net de landelijke finale achter de rug. Op zaterdagochtend streden negen teams vanuit heel Nederland met hun Scratch projecten om prachtige prijzen. Het was een schitterende ochtend met enerzijds een ontspannen sfeer, maar anderzijds ook de spanning van een wedstrijd!



De finale
Vanaf 9.30 uur druppelden de teams binnen. In het gebouw van de Pabo van Hogeschool Utrecht was een groot lokaal ingericht voor de finale: negen eilandjes stonden klaar met een laptop en een naambordje, zodat de kinderen snel hun plek konden vinden en hun Scratch project konden klaar zetten. Alle Scratch projecten zijn verzameld op deze plek: https://scratch.mit.edu/studios/1901001/projects

Om 10.00 uur gaf ik een korte opening om iedereen welkom te heten en de spelregels van de finale toe te lichten:
  • Ieder team speelt alle acht andere Scratch projecten.
  • Vul bij elk team een tip en een top in.
  • De jury gaat elk team langs en beoordeelt het project.
  • Als je alle Scratch projecten hebt gespeeld, mag je deelnemen aan het nevenprogramma.
Ruim een uur speelden de kinderen elkaars projecten, terwijl de jury bij ieder groepje afzonderlijk langskwam om kritische vragen te stellen en de code te beoordelen. Bij het nevenprogramma konden kinderen spelen op iPads (met name Minecraft was erg populair), Bee-Bots programmeren of met littleBits stroomkringen bouwen.


Om 11.20 uur was de gezamenlijke stemronde. Ieder team mocht andere teams punten toekennen. Vijftien punten voor het beste andere project, tien punten voor het tweede project en vijf punten voor het derde project. Alle stembriefjes werden opgehaald en daarna begon het belangrijke juryberaad...

Mooie prijzen
Een aantal weken geleden besloot Seecr om ScratchMatch te sponsoren. Dankzij hun sponsorgeld was het mogelijk om mooie prijzen aan de winnaars te kunnen geven. Zo kregen alle kinderen een eigen Google Cardboard.

Daarnaast waren er specifieke prijzen voor de top 3. Voor de kinderen zelf:
  1. Een eigen Makey Makey;
  2. Een doos technisch LEGO;
  3. Een cameralenzenset voor een smartphone.
En voor de winnende scholen:
  1. Een leskist Makey Makey;
  2. Een leskist LEGO WeDo 2.0;
  3. Een Bendoo Box.

De uitslag
Vlak voor 12.00 uur was de prijsuitreiking. De winnende teams werden bepaald door een combinatie van de stembriefjes van alle kinderen en het oordeel van de deskundige jury. Zo'n bekendmaking is natuurlijk erg spannend. dus we deden het zo vlot mogelijk. De uiteindelijke winnaars zijn:
  1. SubSam (basisschool Het Talent uit Heerde) Scratch project;
  2. Kring1 (basisschool De Kring uit Driebergen) Scratch project;
  3. Driespower (basisschool De Wegwijzer uit Asch) Scratch project.
De winnaars van ScratchMatch 2015/2016: SubSam!
We feliciteren alle winnaars met hun prachtige prijzen. We bewonderen de knappe Scratch projecten van alle deelnemers. We bedanken alle begeleiders voor de tijd die ze er in hebben gestoken. En we hopen dat alle scholen zich wederom inschrijven voor ScratchMatch volgend schooljaar!

Tot slot
Zonder de hulp van deze fantastische mensen hadden we nooit zo'n prachtige finale kunnen bewerkstelligen:

ScratchMatch 2015/2016 is klaar. Op naar ScratchMatch 2016/2017! Houd de site www.scratchmatch.nl in de gaten en om je binnenkort als school aan te kunnen melden.

Meer foto's van de landelijke finale zijn te bekijken via https://drive.google.com/folderview?id=0B4Xkid4KXhouVnNiMGNnXzMwTXM&usp=sharing of op Twitter via #ScratchMatchNL

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen