donderdag 29 oktober 2015

Professionalisering: Digiborden in de onderbouw

Vanmiddag verzorgde ik een uur professionalisering voor de onderbouwleerkrachten (groep 1 t/m 4) van basisschool De Tandem in IJsselstein op het gebied van digiborden. In een uur kun je natuurlijk lang niet alle informatie over digiborden behandelen, maar het ging met name over de meerwaarde van een digibord en praktische rijke tools om direct snel mee aan de slag te kunnen.

Hieronder staat mijn keynote van de bijeenkomst:




Centraal in de professionalisering stonden de zes meerwaardes van het digibord volgens de publicatie van Kennisnet Meerwaarde van het digitale schoolbord:
  • Levendiger presentaties;
  • Heldere organisatie van bronnen;
  • Meer interactie;
  • Met stemkastjes het leren zichtbaar maken;
  • Meer samenwerkend leren;
  • Gemotiveerde leerlingen.
Bij elk van bovenstaande meerwaardes had ik concrete voorbeelden en verkenden we mogelijkheden voor jonge kinderen. Het uitgangspunt is altijd dat leerlingen zelf actief aan het digibord werken, bijvoorbeeld tijdens de zelfstandig-werk-tijd of als extra optionele hoek.

De deelnemers waren erg tevreden met de praktische voorbeelden en tips en wilden gelijk nieuwe tools inzetten de volgende dag. Hun persoonlijke hoogtepunt was het zelf ervaren hoe leuk interactie met het digibord is door middel van een smartphone of tablet. Leerlingen in groep 3 en 4 hebben momenteel een klein persoonlijk whitebord, maar het is zeker interessant om deze te vervangen voor echte tablets en daarmee de mogelijkheden te vergroten!

In een uur kun je toch flink inspireren en nieuwe dingen tonen. Ik vond het mooi om met deze groep leerkrachten aan de slag te gaan en het leert mij ook weer praktische toepassingen in de klas. Een beetje kruisbestuiving dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen