maandag 14 september 2015

Geocachen op de Pabo

Tweedejaars studenten volgen het vak Ontdekken van de wereld. Ze lopen stage in de onderbouw (groep 1 t/m 4) en moeten voor dit vak onder andere vanuit aardrijkskunde omgevingsonderwijs creëren. Even heel plat gezegd: ze moeten met de leerlingen naar buiten.

Ter inspiratie voor studenten heb ik samen met collega's Hans Broere (Aardrijkskunde) en Gerard Dummer (ICT & Onderwijs) vijf geocaches uitgezet rondom de HU Pabo, zowel locatie Utrecht als locatie Amersfoort. Wat is een geocache? Bekijk onderstaande video voor een korte introductie!


Wat begon als een spannend idee (zou het lukken om zoveel geocaches te plaatsen?) leidde tot een prachtig voorbeeld van rijk omgevingsonderwijs voor Pabo studenten. Het hele proces heeft een aantal maanden geduurd en vandaag waren de laatste tweedejaars klassen aan de beurt om deel te nemen aan deze activiteit. Hieronder beschrijf ik in grote lijnen het hele proces.

Stap 1: waar plaats je geocaches?
In eerste instantie wilden we de caches op interessante plekken plaatsen vanuit een aardrijkskundig perspectief (verkeer, cultureel erfgoed, speelruimtes, openbaar vervoer, voorzieningen, etc.). Ze moesten op loopafstand van de HU liggen en caches moeten minimaal 161 meter uit elkaar liggen. Dat zorgde voor enkele wandelingetjes door de buurt met een kaart en een liniaal, maar uiteindelijk vonden we in Utrecht en Amersfoort vijf geschikte locaties.

Stap 2: hoe verstop je de caches?
Een cache moet niet te makkelijk te zien zijn, maar ook niet onmogelijk om te vinden. Je kunt iets onder een railing of bankje willen stoppen, maar hoe bevestig je dit dan? Wil je iets in de cache stoppen, dan heb je een grote(re) koker nodig en ook meer verstopruimte... Al snel hadden we wat verschillende formaten caches bedacht en met magneetjes kun je caches ook ergens ophangen. Via online winkels, zoals www.geocachingshop.nl waren alle kokers, logboekjes en magneetjes eenvoudig te bestellen. Daarna was het een kwestie van de caches daadwerkelijk buiten plaatsen.

Stap 3: alle caches online aanmelden
Op www.geocaching.com hadden we een gezamenlijk account aangemaakt, waardoor we alle drie konden inloggen voor het beheren van de caches. Voor het aanmelden van een cache heb je de exacte coördinaten nodig. Gelukkig had Gerard Dummer een echt GPS-apparaat om deze uit te meten, want een smartphone is toch minder nauwkeurig.

Hans Broere had alle achtergrondteksten per cache uitgetypt met aardrijkskundige vragen ter verdieping. Het online aanmelden van alle caches ging vrij gemakkelijk en na ongeveer een week werden alle caches door de reviewers van geocaching.com geactiveerd.

Stap 4: cache-onderhoud
Direct nadat de caches online gingen, werden ze gevonden door fanatieke cachers! Van elke vondst komt een e-mailmelding binnen met vaak leuke berichtjes en bedankjes. Omdat we maar liefst tien caches tegelijk hadden geplaatst, stroomden de meldingen dagelijks binnen. Meestal positief, maar er waren ook kritische cachers die de caches stom, makkelijk, saai, irritant, etc. vonden.

Daarnaast merkten we dat sommige caches flink wat onderhoud nodig hadden: eentje was niet waterdicht, een andere was snel gestolen en bij weer een andere waren de coördinaten onjuist. We moesten regelmatig even langs alle caches om te zien of ze er allemaal nog lagen. Ook moesten we elke twee weken ongeveer de logrolletjes vervangen voor een nieuwe, omdat hij al helemaal vol was geschreven.

Stap 5: nu met studenten
Na deze proefperiode van enkele maanden waarin de caches al wel online waren, waren de afgelopen twee weken eindelijk de tweedejaars studenten aan de beurt. Daar hadden we het allemaal voor gedaan! Het college begon met een korte introductie in de klas, met onder andere een uitleg over coördinaten en aandachtspunten bij het geocachen. Daarna mochten ze in groepjes op pad om de caches te vinden. Hieronder staat de PowerPoint van het college.



Vind de bonus!
Met de gratis app Geocaching (voor iOS, Android en Windows Phone) zijn vier van de vijf geocaches zichtbaar als standaard caches. Bij elk van deze caches is een bonusvraag opgenomen die alleen op locatie te beantwoorden is. Het goede antwoord op elke bonusvraag levert een deel van het coördinaat op van de vijfde bonuscache. Pas als je alle vier de gewone caches hebt gevonden, kun je berekenen waar de bonus ligt verstopt.

Alle studenten gingen enthousiast op pad! Het was voor hen best wel een beetje spannend én een race tegen elkaar. Het snelste groepje had telkens na ongeveer een uur de bonuscache gevonden en won een zakje met Amersfoortse keitjes (snoepjes).


Conclusie
Het ontwerpen van rijk omgevingsonderwijs is ontzettend leuk en leerzaam om te doen! Het fijne aan het hele proces was dat het een gezamenlijk project was. We konden elkaar helpen en kritische vragen stellen. Het was voor iedereen nieuw terrein en dus ook een beetje onwennig. Al doende leer je het meest!

Ik hoop dat deze ervaring studenten ook inspireert om voor hun stagegroep rijk omgevingsonderwijs te ontwerpen. Dat kan bijvoorbeeld met geocaches, maar ook QR codes, foto-speurtochten of op een heel andere manier. Als ze leerlingen maar weten te boeien en hopelijk ook nog iets te leren!

De positieve en enthousiaste reacties van studenten zijn erg fijn. Desalniettemin gaan de caches binnenkort waarschijnlijk offline. Het onderhoud is namelijk best arbeidsintensief en we hebben de caches pas over een jaar weer nodig voor ons onderwijs. Mocht je de HU Pabo caches dus nog willen vinden, ga dan snel naar Utrecht of Amersfoort!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen