dinsdag 5 mei 2015

Podcast: Seks en geweld op internet. Filteren of bespreken?

In mijn persoonlijke onderzoek naar wat mediawijsheid nu precies inhoudt, luisterde ik een podcast van Stichting Kennisnet over Seks en geweld op Internet. Filteren of bespreken? Voor mij valt dit onderwerp onder mediapedagogiek (omgaan met de risico's van het Internet).

Deze podcast is opgenomen tijdens de NOT 2015 in januari en begin april online gepubliceerd op de site van Kennisnet en hun iTunes-kanaal: http://innovatie.kennisnet.nl/justine-pardoen-en-linda-duits-not-podcast-tabula-rasa-aflevering-11

Tijdens deze podcast zijn Justine Pardoen (Oprichter Bureau Jeugd en media), Linda Duits (Onderzoeker Jongeren en media bij de Universiteit Utrecht) en Remco Pijpers (expert jongeren en sociale media Kennisnet) met elkaar in gesprek.

Via bovenstaande link is de podcast te beluisteren, deze duurt een klein half uurtje.

V.l.n.r. Marjolijn de Cocq, Justine Pardoen, Linda Duits en Remco Pijpers

Ik vind het een zeer interessante discussie over het afschermen van Internet op school. Pardoen vindt dat scholen de verantwoordelijkheid hebben om leerlingen - waar mogelijk - te beschermen. Duits geeft de voorkeur aan Internet altijd volledig toegankelijk hebben. Pijpers zoekt een pragmatische middenweg waarbij juist de focus niet moet liggen op alle risico's, maar vooral op het inzetten van positieve bronnen op Internet.

Conclusie
Tijdens het luisteren ging mijn mening regelmatig heen-en-weer. Hoewel de sprekers een uitgesproken mening hebben, geven ze toch een genuanceerd beeld van hun standpunt. Het zijn niet voor niets experts op dit gebied!

Misschien kan ik me nog het meest vinden in Pijpers' uitspraak dat het op zich niet erg is als scholen duidelijk voor of tegen een filter zijn, als een school maar überhaupt een mening heeft op dit gebied. Het zou in elk geval niet meer mogen voorkomen dat een school hier niet over nadenkt! Of, zoals Pardoen het stelde: "We moeten deze discussie continu blijven voeren."

Mijn advies is in elk geval om zelf de podcast te beluisteren. Of je nu werkt in het onderwijs of zelf ouder bent, het is een belangrijke kwestie om over na te denken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten